آرشیو یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۴۶
شهرستان ها
۱۶

به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

برگزیده کتاب فیض کاشانی منتشر می شود

مشهد- خبرنگار رسالت:

تا پایان سال جاری گزیده کتاب «راه روشن» ترجمه «المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء» تالیف ملامحسن فیض کاشانی توسط بنیاد پژوهش های اسلامی در 4 جلد منتشر می شود.

فیض کاشانی مولف المحجه البیضاء در این اثر به تهذیب کتاب احیاء علوم الدین غزالی پرداخته که بنیاد پژوهش های اسلامی این کتاب را ترجمه و در 8 مجلد به چاپ رسانیده است.

این اثر حاوی مباحثی سرشار از موعظه ها و عبرت ها با شواهدی ماخوذ از آثار و اخبار صحیح اسلامی است که در آن اخبار بسیاری از اهل بیت (علیهم السلام) درباره علم اخلاق و شناخت نفس و تربیت آن به گونه ای روشن نقل شده است به طوری که می توان آن را تفسیری بر قرآن و شرحی بر احادیث ائمه دانست. المحجه البیضاء که پیراسته کتاب احیاء علوم الدین غزالی است حاوی بخش هایی چون اسرار روزه، زکات، حج، آداب ازدواج، کسب، معاشرت، نکوهش جاه، کبر، ریا و شرح صبر و زهد و شکر و... است.

بنابر استقبال قابل توجه از این کتاب گروه نقد و تصحیح متون بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اقدام به استخراج گزیده ای از چهار بخش مهم این کتاب شامل «منجیات، مهلکات، عبادات و عادات» کرده است.

پژوهشگران این گروه (نقد و تصحیح متون بنیاد پژوهش های اسلامی) در این اثر با روشن کردن برخی مباحث، ترتیب و تنظیم آنچه به طور پراکنده و نامنظم بیان شده، ایجاز آنچه به اطناب آمده، حذف مکررات و بررسی موضوع های مشکل برای فهم عموم، گزیده ای مناسب و در خور کتاب راه روشن را گرد آوردند.

کتاب «گزیده راه روشن» در 4 مجلد با حفظ تمامی مطالب با همان شیوه نگارش تنظیم شده که اکنون مراحل چاپ را گذرانده و تا پایان سال روانه بازار کتاب می شود.