آرشیو یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۴۶
دیپلماتیک
۸
نگاه

گافهای زرداری

نسا امیری نصرآبادی

رئیس جمهور جدید پاکستان اخیرا با چند اظهار نظر نسنجیده در عرصه سیاست خارجی پاکستان موجی از مخالفتهایعمومی را به سوی خود سرازیر ساخته است.این در حالیست که آصف علی زرداری در راستای حفظ حاکمیت خود و حزب مردم پاکستان ناگزیر است حمایت ارتش را به دست آورد.اما ارتش پاکستان متعاقب اظهارات اخیر زرداری از وی فاصله گرفته و همین مسئله می تواند بروز حادثه ای از جنس کودتای پرویز مشرف را ممکن سازد.

ناظران سیاسی و امنیتی در پاکستان معتقدند که رئیس جمهور جدید پاکستان با اظهارات عجیب خود در زمینه سیاست خارجی اسلام آباد زمینه نگرانی ارتش این کشور و از دست دادن حمایت های آن را فراهم می کند.

اذعان زرداری به توافق با آمریکا برای انجام حملات موشکی در مناطق مرزی پاکستان و عنوان اینکه هند هرگز تهدیدی برای اسلام آباد نبوده، نگرانی هایی را در ارتش این کشور ایجاد خواهد کرد. زرداری همچنین با “زیبا” خطاب کردن “سارا پالین”، معاون اول “جان مک کین”، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعجب همگان را در پاکستان که یک کشور اسلامی به شمار می رود برانگیخت.

یکی از مهمترین ماموریت های فراروی دولت زرداری رفع مشکلات امنیتی به خصوص در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان خواهد بود. اکثر قریب به اتفاق ناظران امنیتی در پاکستان موفقیت زرداری در این زمینه را در گرو به دست آوردن حمایت کامل ارتش و سرویس اطلاعات پاکستان می دانند.

اما اظهارات زرداری در خصوص تروریست بودن جدایی طلبان کشمیر موجب خشم ارتش و سرویسهای اطلاعاتی پاکستان شده است.اما از سوی دیگر، مقامات هند از اظهارات زرداری به ویژه آن قسمت که وی رهبر جدایی طلبان کشمیر را تروریست نامید، استقبال کردند.

“آی اس آی”، سرویس اطلاعات پاکستان از سال 1996 تا 2001 از رژیم طالبان در افغانستان و اغلب از شبه نظامیان در منطقه جدایی طلب کشمیر حمایت کرد تا در رقابت با همسایه خود دستاورهای استراتژیکی را کسب کند.

یکی از منابع ارشد امنیتی در پاکستان گفت که اظهارات زرداری به وی در بهبود روابطش با ارتش کمکی نخواهد کرد. تمام تمرکز ارتش این است از خود در برابر هند محافظت کند.

اظهارات زرداری درباره هند همزمان با افزایش این باور در محافل اطلاعاتی پاکستان صورت گرفت که هند احتمالادر ناآرامی های مناطق قبائلی پاکستان در نزدیکی مرز با افغانستان دست داشته است.