آرشیو سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۷۹۴
برش های کوتاه
۹

انرژی های نوین و ایجاد اشتغال

بی بی سی: سازمان ملل می گوید توسعه فناوری های نوین برای تولید انرژی های جایگزین باعث ایجاد میلیون ها شغل در سراسر جهان طی چند دهه آتی خواهد شد. هم اکنون بیش از یک میلیون نفر در صنعت سوخت های زیستی کار می کنند اما یک گزارش سازمان ملل می گوید تا سال 2030 این رقم می تواند 12 میلیون افزایش یابد.

این گزارش می گوید «مشاغل سبز» به این بستگی دارد که آیا یارانه ها از بخش نفت و گاز به صنعت نیروی بادی، خورشیدی و ژئوترمال (حرارت داخلی زمین) منتقل شود یا نه. به گفته نویسندگان این گزارش، گسترش صنعت بازیافت زباله و ساختن خودروهای کم خطر برای محیط زیست نیز می تواند باعث ایجاد اشتغال شود. این گزارش که به سفارش و با هزینه برنامه محیط زیست سازمان ملل (یوان ای پی) انجام شد، می گوید تولید، نصب و تعمیر صفحات خورشیدی باید تا سال 2030 شش میلیون و 300 هزار شغل بیافریند، درحالی که انرژی بادی احتمالا بیش از دو میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

آخیم استاینر مدیر «یوان ای پی» گفت اگر جهان به سوی اقتصاد «کم کربن» پیش نرود، یک «فرصت عمده برای ایجاد میلیون ها شغل تازه» را از دست خواهد داد. این گزارش پیش از بحران اقتصادی جاری در امریکا و سایر بخش های جهان نوشته شده است. با این حال آقای استاینر گفت کنار گذاشتن سیاست انرژی سبز به خاطر این بحران اشتباه خواهد بود زیرا ایجاد اشتغال در درازمدت باعث تقویت اقتصاد شده و باعث خواهد شد در تولید کالاها کمتر بر نفت و گاز تکیه شود. اواخر سال آینده نمایندگانی از سراسر جهان در نشست سازمان ملل در کپنهاگ سعی خواهند کرد به یک موافقتنامه تغییرات جوی که جایگزین پیمان کیوتو خواهد شد دست یابند. اما استاینر می گوید فارغ از به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این گفت وگوها حرکت به سوی ایجاد مشاغل سبز انجام خواهد شد. وی گفت علت این است که جمعیت جهان به سمت 8 یا 9 میلیارد نفر در سال 2050 پیش می رود و یافتن منابعی مانند فلزات، نفت و گاز پرهزینه تر شده است. او اظهارنظر کرد اگر جهان 10 سال برای برداشتن گامی جدی در زمینه گازهای گلخانه یی صبر کند، هزینه های حرکت به سوی اقتصاد سبز خیلی بالاتر خواهد رفت.