آرشیو سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۴۹
اجتماعی
۴

وزیر بهداشت و درمان خبر داد

تدوین بسته حمایت بیمه ای از بیماران اعصاب و روان

گروه اجتماعی برنامه تدوین بسته حمایت بیمه ای از بیماران اعصاب و روان در شورای معاونین وزارت بهداشت تصویب و به شورای عالی بیمه ارائه شد.

وزیر بهداشت و درمان با اعلام این خبر در بازدید از بیمارستان روانپزشکی رازی گفت: برنامه سلامت روان در شبکه PHC (مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی) ادغام و در آن به توانبخشی و مراقبت بعد از درمان دارویی و بهره مندی از روش های درمانی غیردارویی توجه شده است.

دکتر کامران باقری لنکرانی پوشش درمانی بیماران روانی در کشور را بیش از 80 درصد عنوان کرد و افزود: این پوشش برای کشورهای توسعه یافته حدود 50 درصد است، بنابراین تلاش داریم با پیگیری و تشخیص بموقع از طریق معاینات غربالگری دانش آموزی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی بیماری های اعصاب و روان را شناسایی کنیم.

وی اعلام کرد: ایجاد و راه اندازی بیمارستانی جدید با ظرفیت یک هزار و 300 تخت برای جایگزینی بیمارستان روانپزشکی رازی در شهرری در دومین دور سفر استانی رئیس جمهوری تصویب و مقدمات آن نیز فراهم شده است.

وزیر بهداشت و درمان با اعلام تصمیم شورای عالی معاونین وزارتخانه درباره تبدیل اورژانس بیمارستان رازی به اورژانس عمومی اظهار کرد: بر این اساس سایر خدمات درمانی به بیماران بستری در این اورژانس نیز ارائه می شود.

وی گفت: بحث سلامت روان نیازمند مراقبت و پیگیری بیشتری است، در این زمینه متوسط شیوع جهانی بیماری های اعصاب و روان 12 تا 20 درصد و این شاخص در ایران حدود 12 درصد است.

لنکرانی با استناد به تحقیقات علمی افزود: تحقیقات در زمینه پیشگیری از بیماری های روانی نشان داده است افراد مؤمن کمتر به بیماری های اعصاب و روان مبتلامی شوند.

برخورد با عاملان خرید و فروش شیفت در دانشکده های پزشکی

وزیر بهداشت و درمان همچنین گفت: خرید و فروش شیفت از سوی دانشجویان پزشکی غیرقابل دفاع است و مسئولان دانشکده ها موظف به برخورد با این تخلف هستند.

وی افزود: فروش شیفت در میان دانشجویان یک قاعده نیست و این تخلف از جمله تخلفات نادر در دانشکده های پزشکی بوده و به رؤسای دانشکده های پزشکی تاکید شده است که این موضوع را پیگیری کنند.

دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: زمانی که دانشجوی پزشکی برای دوره کارورزی به گروه آموزشی معرفی می شود، بیش از خدمت رسانی، آموزش مدنظر است و در این زمینه دانشجو باید آموزش های لازم را فرا گیرد.