آرشیو شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۷۹۷
بورس و بازار
۱۱

آیین نامه نحوه ایجاد مجتمع های صنفی تصویب شد

گروه اقتصادی: وزیران عضو کارگروه حل مشکلات اصناف به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی آیین نامه نحوه ایجاد مجتمع های صنفی را تصویب کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجامع امور صنفی با همکاری اتحادیه های مربوطه موظفند به منظور انجام اقدامات اجرایی لازم جهت ایجاد مجتمع های صنفی نسبت به تشکیل شرکت یا شرکت های احداث مجتمع های صنفی جهت صنوف مشمول این آیین نامه با محوریت صنوف مربوطه و در صورت لزوم با مشارکت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی طبق مقررات اقدام کنند. همچنین شرکت های موضوع این ماده باید به صورت شرکت سهامی غیردولتی یا تعاونی تشکیل شوند و پس از ثبت در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مجاز به فعالیت هستند.

براساس ماده 3 این آیین نامه، شرکت های احداث مجتمع های صنفی می توانند برای احداث مجتمع های یاد شده در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از اراضی ملی و دولتی استفاده کنند. در مواردی که تحصیل زمین مناسب ملی یا دولتی میسر نیست حسب مورد با رعایت قوانین مربوط نسبت به خرید اراضی و مستحدثات متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام شود.

در بخش دیگر این آیین نامه آمده است: شرکت های احداث مجتمع های صنفی موظفند برای ساخت و ساز مجتمع ها با رعایت صرفه و صلاح واحدهای صنفی از مهندسین مشاور و پیمانکاران مورد تایید معاونت برنامه ریزی استانداری و به شیوه مناقصه اقدام کنند.

براساس ماده 8 این آیین نامه، قیمت تمام شده هر مترمربع از بنای مجتمع ها توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان سرمایه گذار، سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان، استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی، مجتمع امور صنفی مربوطه، کمیسیون نظارت شهرستان مربوطه و مشاور مجری طرح تعیین می شود. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است حمایت های قانونی را نسبت به صاحبان واحدهای صنفی که به مجتمع های صنفی منتقل می شوند به عمل آورد. گفتنی است استانداران موظف هستند با همکاری دستگاه های اجرایی مربوطه به منظور ایجاد مجتمع های صنفی نسبت به تامین زمین مناسب و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم از قبیل آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی و تخصیص تسهیلات بانکی از محل اعتبارات طرح های استانی، بنگاه های اقتصادی زودبازده و کارآفرین، مطابق قوانین و مقررات اقدام کنند.