آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۵۴
اجتماعی
۴

در گفت وگو با «ایران» اعلام شد

تدوین استاندارد تولید روغن مایع مخلوط

گروه اجتماعی فرمولاسیون و استاندارد تولید روغن مایع مخلوط تدوین شد.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان در گفت وگو با خبرنگار «ایران» با اعلام این خبر گفت: با تدوین استاندارد روغن مایع مخلوط، ویژگی های خاصی برای یک روغن مایع در نظر گرفته می شود و از این پس روغن های مایع حاوی روغن هایی خواهند بود که جدای از روغن مایع معمولی مصرفی از سوی برخی خانواده ها مصرف می شوند.

فرزانه صادقی قطب آبادی افزود: بر این اساس و پس از تدوین استاندارد، روغن مایع تولیدی، ترکیب و مخلوطی خواهد بود از روغن های آفتابگردان، سویا، کلزا، ذرت، پنبه دانه، گلرنگ و کنجد. وی با بیان این که استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن غذا بسیار مضر است، اظهار کرد: همچنین پیشنهادی به شورای عالی سلامت به منظور کاهش دست کم 10 درصدی روغن جامد در سبد کالای خانوار و لحاظ تنوع در واردات روغن نباتی ارائه شده است.

وی با استناد به آمارهای سال 70 تا 74 گفت: در این سال ها میزان مصرف روغن های جامد هیدروژنه 85 درصد، جامد حیوانی 12 درصد و روغن مایع 3 درصد بوده است، اما آمارهای سال های 84 تا 86 نشان می دهد با توجه به تصمیم عرضه 60 به 40 روغن جامد و مایع، میزان مصرف روغن جامد به 60 درصد کاهش و مصرف روغن مایع به 40 درصد افزایش یافت.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان افزود: براساس استاندارد سال، 85 میزان اسید های چرب اشباع در روغن 25 درصد و اسید چرب ترانس 20 درصد بود، اما در سال 86 با تغییر استاندارد ملی روغن خوراکی، اسید چرب اشباع به 30 درصد و اسید چرب ترانس به 10 درصد رسید.

وی تاکید کرد: هم اکنون شرکت های تولیدی موظف شده اند تا میزان اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس روغن های نباتی را روی آن ثبت کنند. صادقی گفت: براین اساس در حال حاضر استفاده از روغن با ترانس پائین یا روغن بدون ترانس بین تولید کنندگان رواج یافته و موجب افزایش رقابت بین کارخانه ها شده است.

وی با استناد به آمار سال 84 درباره میزان مصرف روغن نباتی جامد در 15 استان کشور گفت: در این زمینه تهران بیشترین میزان مصرف روغن مایع و ایلام کمترین میزان مصرف روغن مایع را به خود اختصاص داده بودند.