آرشیو پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۳
اخبار کشور
۳

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

اعتبارات بخش سلامت نیاز به اقدام جدی دولت دارد

سرویس اجتماعی:

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در یازدهمین کنگره بین المللی گوش و حلق و بینی گفت: در برخی کشورهای جهان تا 16 درصد از درآمد ناخالص داخلی برای بخش سلامت در نظر گرفته می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، وی با اعلام این خبر افزود: این در حالی است که در کشور ما سهم بخش سلامت از تولید ناخالص داخلی شش درصد است که در برنامه پنج ساله باید به 7.5 درصد برسد. بنابراین دولت باید اقدام جدی برای اصلاح اعتبارات بخش سلامت صورت دهد تا بار هزینه های درمانی سنگین از دوش مردم برداشته شود. دکتر شهاب الدین صدر ادامه داد: اساسا سرمایه گذاری در حوزه سلامت یک سرمایه گذاری زیربنایی است و هر کشوری که سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به بخش سلامت اختصاص دهد شاخص توسعه یافتگی بالاتری دارد.

دکتر صدر با اشاره به این که نگاه به حوزه سلامت باید یک نگاه نو باشد تا مشکلات امروز را از بین ببرد افزود: امروز سلامت تنها به سلامت جسم اطلاق نمی شود بلکه سلامت روان و امنیت اجتماعی را نیز در برمی گیرد و آنچه در این میان اهمیت دارد این است که 50 درصد سلامت جامعه وابسته به عادات و روابط اجتماعی است و فقط 25 درصد آن به فعالیت های جامعه پزشکی مربوط می شود، 10 درصد این عوامل هم وابسته به ژنتیک و 15 درصد دیگر مربوط به روابط رفتاری افراد است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اگر مشکلات اقتصادی و استعمال دخانیات که ناشی از محیط اجتماعی و رفتارهای فردی است، در جامعه وجود داشته باشد تلاش های جامعه و پزشکی در ارتقاء سلامت راه به جایی نمی برد.