آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
اقتصاد
۴

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

40 درصد صادرات غیرنفتی، محصولات پتروشیمی بود

گروه اقتصاد: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی معتقد است: یکی از مشکلات فراروی صادرکنندگان این بخش، نحوه تقسیم بندی آمار صادراتی کشور است.

به گزارش ایرنا، سیدحمید حسینی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران تقسیم بندی کنونی آمار صادرات کشور را اشتباه دانست و افزود: به کار بردن اصطلاح صدور کالای غیرنفتی، علمی و منطقی نیست و تنها موجب گنگی در اقتصاد شده است. به گفته وی، کاربرد اصطلاح غیرنفتی، در سال های 67 و 68 که صادرات کشور به طور عمده نفت بود، آغاز شد.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که بیش از 40 درصد صادرات غیرنفتی سال گذشته کشور مربوط به صنعت پتروشیمی بوده است، افزود: براساس اطلاعات سازمان توسعه تجارت، بیشترین ارزش افزوده صادرات در بخش صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی عقیده دارد: این نوع تقسیم بندی نادرست در صادرات کشور موجب ایجاد مشکلاتی برای دست اندرکاران صادرات فرآورده های نفتی شده که از آن جمله می توان به قوانین گمرکی، استانداردها، مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز و نیز مالیات اشاره کرد.

وی افزود: تقسیم بندی صادرات کشور موجب شده با این که صادرات از پرداخت مالیات معاف است، مشکلات مالیاتی دامنگیر صادرات بخش پتروشیمی شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این که مزیت رقابتی کشورمان در توسعه و رشد سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی است، بر لزوم سرمایه گذاری و فراهم کردن بسترهای لازم برای رشد آن تاکید کرد. حسینی پیشنهاد کرد تا تقسیم بندی صادرات به 2 گروه کالاو خدمات و نفت و گاز انجام شود. رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این که در حال حاضر بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی از طریق واردات مواد اولیه خام از خارج از کشور و فرآوری آن تامین می شود، افزود: صادرات این محصولات از داخل نیز قطعا صادرات محصولات یارانه دار نیست که این دلایل بیانگر مزیت نسبی کشورمان در صنعت پتروشیمی است.