آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
اقتصاد
۴

طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار ادامه می یابد

گروه اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اکنون تعداد زیادی از افرادی که در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار شرکت نکردند، با مشاهده رویکرد مثبت و صادقانه دولت خواستار شرکت در این طرح هستند که مرکز آمار مقدمات این امر را فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سیدشمس الدین حسینی، دیروز در بازدید از یکی از پایگاه های جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، افزود: اطلاعات مربوط به بیش از 63 میلیون نفر در قالب 17 میلیون خانوار در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی به دست آمده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درخصوص طرح هدفمند کردن یارانه ها، گفت: در حال حاضر حدود 30 درصد درآمد کشور به تامین یارانه های مختلف اختصاص می یابد که این رقم در هیچ کشوری به چشم نمی خورد. به گفته وی، یارانه یک ابزار اقتصادی است که دولت ها به وسیله آن منابع مالی را به سمت بخش های اقتصادی خاص و اقشار هدف هدایت می کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرداخت یارانه بدون اصابت منابع مالی به اقشار هدف را بی تاثیر دانست و تاکید کرد: به دلیل این که نظام توزیع یارانه در کشور همگانی است، کسانی که درآمد بیشتری دارند کالاو انرژی بیشتری مصرف می کنند و ناخواسته بخش قابل توجهی از یارانه ها به دهک های بالای جامعه تعلق می گیرد.

وی با بیان این که برای رفع نظام توزیع یارانه، شناسایی دقیق اقشار هدف ضروری است، تصریح کرد: برای شناسایی اقشار هدف دو روش خوداظهاری و استفاده از اطلاعات مراکز آماری وجود دارد که در ایران به دلیل عدم وجود یک نظام جامع اطلاعاتی از روش خوداظهاری استفاده می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی توسعه اقتصادی بدون وجود نظام جامع اطلاعاتی را ناممکن دانست و افزود: طرح ایجاد ارتباط بین پایگاه های مختلف آماری کشور و ایجاد یک نظام جامع اطلاعاتی در دستور کار دولت قرار گرفته است.