آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
جامعه
۱۷

دادگاه تخصصی تصادفات رانندگی تشکیل می شود

گروه جامعه: مدیرکل دفتر تشکیلات و برنامه ریزی قوه قضاییه از تشکیل دادگاه های تخصصی تصادفات رانندگی خبر داد.

غلامعلی صدقی در گفتگو با ایرنا گفت: تشکیل این دادگاه ها با توجه به سیاست اصلاح ساختار و تشکیلات قضایی در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل دفتر تشکیلات و برنامه ریزی قوه قضاییه ادامه داد: سالانه نزدیک به یک میلیون پرونده تصادفات رانندگی اعم از جرحی، خسارتی و فوتی در دادگاه ها رسیدگی می شود. در این دادگاه ها، رسیدگی به پرونده های کیفری، حقوقی یا سایر حوزه ها فقط با یک قاضی صورت می گرفت، اما در دادگاه های تخصصی، این پرونده ها دیگر با حضور فقط یک قاضی رسیدگی نمی شود.

وی با بیان این که دادگاه ها باید جنبه تخصصی و موضوعی پیدا کنند، گفت: با توجه به این که رسیدگی به پرونده های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است، نیازمند تشکیل دادگاه های تخصصی در حوزه های مختلف هستیم.

مدیر کل دفتر تشکیلات و برنامه ریزی قوه قضاییه گفت: دادگاه های تخصصی در سراسر کشور و در همه حوزه های قضایی تشکیل می شود و در شهرهای بزرگ چون تهران به دلیل حجم ورودی پرونده ها و جمعیت شهر، نیازمند مجتمع قضایی تخصصی هستیم تا به صورت تخصصی به پرونده تصادفات رانندگی رسیدگی کند.

صدقی گفت: آموزش های لازم در حوزه تصادفات رانندگی و بیمه اجباری به قضات ارائه می شود و کارشناسان نهادهای مرتبط با این نوع پرونده ها نیز در دادگاه ها حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به حضور کارشناسان پلیس راهور، بیمه و پزشکی قانونی در دادگاه ها، گفت: دادگاه های تخصصی تجهیز خواهد شد و با سرعت و کمترین زمان به پرونده ها رسیدگی می کنند.

مدیرکل دفتر تشکیلات و برنامه ریزی قوه قضاییه افزود: البته این اقدام، نیازمند توجه دولت در تخصیص بودجه دادگاه های تخصصی است.