آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
صفحه آخر
۲۰

ارابه ماه نورد هندی ها پرید

پوریا ناظمی

روز گذشته هندوستان نخستین فضا پیمای خود را به فضا فرستاد تا مثلث شرقی رقابت های فضایی تکمیل شود. با پرتاب موفقیت آمیز چانداریان 1 که در زبان سانسکریت به معنی ارابه ماه نورد است، هندوستان نیز به جمع کشورهای چین و ژاپن پیوست که پیش از این رقابت فضایی جدیدی را در شرق شکل داده بودند.

هندوستان از سال ها پیش تلاش های گسترده ای را برای پیشتازی در حوزه های علمی و فنآوری آغاز کرده که نتایج موفقیت آمیزی نیز به دنبال داشته است. پیشرفت های بی نظیر دانشمندان هندی در زمینه های ریاضیات، فیزیک، نجوم و علوم نرم افزاری این کشور را در رده کشورهای توسعه یافته علمی قرار می دهد.

چند سال قبل که چین نخستین فضانورد خود را به مدار زمین فرستاد، آتل بیهاری واجپایی، نخست وزیر وقت هندوستان در پیامی از دانشمندان کشورش خواست تا برنامه سفر به ماه را برای هندوستان تدوین کنند.

روز گذشته با پرتاب موفق چانداریان 1 که مدار گردی کاوشگر است، هند نخستین گام را برای تحقق رویای اعزام انسان به ماه (آن هم تا پیش از سال 2020 میلادی) برداشت. این مدار گرد که هزینه آن 80 میلیون دلار است، به نقشه برداری دقیقی از ماه خواهد پرداخت و ناسا (آژانس فضانوردی آمریکا) نیز دستگاه سنجشی را بر بدنه آن نصب کرده تا مشارکت جدیدی میان هندوستان و آمریکا در زمینه اکتشافات فضایی شکل بگیرد.

پیش از هندوستان، تنهاایالات متحده، روسیه، اتحادیه اروپایی، ژاپن و چین توانسته بودند مدار گردهایی را به سوی قمر زمین بفرستند و اینک هندوستان نیز به جمع این کشورها پیوسته است تا رقابت جدیدی برای فتح دوباره ماه آغاز شود؛ رقابتی که بشر را بار دیگر به ماه خواهد برد تا از دل این سفر فناوری های تازه ای متولد شوند و افق های جدیدی پیش روی انسان گشوده شود.

هندوستان برنامه فضایی خود را از سال ها پیش با ساخت و طراحی پرتابگرها و ماهواره های کوچک آغاز کرده بود و در سال های اخیر بارها ماهواره های هواشناسی و سنجش از راه دور را به مدار زمین فرستاده بود.