آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
ایران
۱۵

طی گردهمایی بیمه بیکاری در شیراز عنوان شد

یارانه ها را کارگران خارجی می برند

شیراز - خبرنگار جام جم: گردهمایی مشترک مدیران سازمان های کار و امور اجتماعی و سازمان های تامین اجتماعی درخصوص بیمه بیکاری و پیشگیری از بیکاری کارگران در شیراز برگزار شد.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار و امور اجتماعی گفت: اکثر اتباع خارجی مشاغل تخصصی و نیمه تخصصی کشور را در انحصار دارند.

در همه دنیا، نیروی کار خارجی جزو ظرفیت تکمیلی کشورهاست و هیچ گاه نباید به عنوان نیروی اصلی و کارآمد مورد استفاده قرار گیرد؛ اما متاسفانه ما هر روز شاهد هستیم که کارگران خارجی زیادی وارد کشور شده و جایگزین نیروهای بومی می شوند.

تا پایان سال 86، تعداد اتباع افغان 3 میلیون نفر بود که 85 درصد این افراد بین گروه سنی 15 تا 24 هستند و نرخ بیکاری با توجه به تعداد این افراد 24 درصد است. با محاسبه حداقل یارانه هایی که پرداخت می شود (نان، آب، خدمات شهری، بهداشت و درمان، هزینه های تحصیل و...) سالانه هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد و 900 میلیون دلار بابت اتباع خارجی و افغان می پردازیم و این بشدت به اقتصاد کشور لطمه وارد می کند. باید اتباع خارجی شناسایی، ساماندهی و نظام داده شوند.

همچنین کریمی، مدیرکل پیشگیری از بیکاری کارگران و بیمه بیکاری وزارت کار و امور اجتماعی نیز گفت: قاعده بیمه بیکاری درست تعریف نشده و امروز مورد سوءاستفاده کارگران قرار گرفته است. بیمه بیکاری باید در راستای اصلاح واحدهای تولیدی باشد. کریمی اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه ای نقش مهمی در ایجاد مهارت در کارگران ایفا می کند، اما در عین حال نباید بازاری برای سوءاستفاده افراد ایجاد کند.