آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
فرهنگ و هنر
۱۶

تصویر منفی جنگ عراق در آثار هنرمندان آمریکایی

گروه فرهنگ و هنر: حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در کنار تاثیرات اقتصادی و سیاسی، حوزه فرهنگ و هنر را نیز در این کشور از خود متاثر ساخت.

به گزارش فارس، فیلمسازان، نقاشان، مجسمه سازان و نمایشنامه نویسان آثاری درباره این جنگ خلق کردند. از آنجا که این جنگ از نظر اکثریت مردم آمریکا به شدت مردود بود، در بیشتر این آثار هنری شاهد ترسیم کردن بعد ویرانگر جنگ عراق برای مردم آمریکا هستیم.

یکی از بزر گ ترین نمایشگاه هایی که تاکنون در آمریکا از جنگ عراق به نمایش درآمده است نمایشگاه نقاشی، مجسمه، عکس و همچنین فیلم ویدیویی است که تحت عنوان «شهادت به جنگ: هنر از میدان جنگ عراق» توسط 5 هنرمند که خود در جنگ عراق حضور داشته اند از 4 فوریه تا 8 مارس سال جاری در موزه هنرهای تجسمی نیویورک به نمایش درآمد.

این نمایشگاه با 4 موضوع دیدگاه های مختلف نسبت به زندگی روزانه در عراق، چهره آمریکایی ها و عراقی ها، صحنه های جنگ و درگیری و صحنه هایی از امکانات پزشکی برگزار شد. همچنین نمایشگاه نقاشی «رهایی بغداد» و ده ها نمایشگاه نقاشی ضد جنگ دیگر از سال 2003 تاکنون توسط سندو بیرک، هنرمند مشهور لس آنجلسی در ایالت های مختلف آمریکا برگزار شده است.

نمایشگاه های بیرک همواره یکی از پراستقبال ترین نمایشگاه هایی است که تاکنون در رابطه با جنگ عراق در آمریکا برگزار شده است.نمایشگاه نقاشی «سرزمین پدری» در سال 2003 توسط هنرمندی نیواورلئانی با تحصیلات آکادمیک برگزار شد. این هنرمند آمریکایی در آثار خود از تصاویر سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ عراق الهام گرفته و سعی داشته تا تبعات منفی جنگ عراق را برای مردم آمریکا به تصویر بکشد. نمایشگاه سرزمین پدری در آن سال بسیاری از هنرمندان و مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار داد.