آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
اندیشه
۱۱
معرفی کتاب

تحلیل فلسفی و عرفانی روح القدس در متون دینی

کتاب «تحلیل فلسفی و عرفانی روح القدس در متون دینی» نوشته دکتر فاطمه علیپور بتازگی از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد.

این کتاب درصدد است مفهومی واحد از حقیقت روح القدس را در ادیان آسمانی زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام از طریق تحقیق در متون دینی بیابد و ثابت کند روح القدس، اول مخلوق خداوند است که در کالبد نبی اکرم ص ظهور کرده است و در چهارده معصوم ع حضور داشته و اکنون منجی آخرالزمان عج صاحب آن است.

این نوشتار همچنین بیانگر انطباق نظرات فلاسفه و عرفا درباره نقش روح القدس در حوزه معرفت شناسی و کارکردهای آن در متون دینی و تطبیق میان دیدگاه های فلاسفه و عرفا در جهت شناخت جایگاه روح القدس در نظام آفرینش با نظر مفسران قرآن کریم و روایات معصومین ع است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، کتاب حاضر در 2 بخش نگارش یافته و هر بخش شامل فصولی است که در بخش اول، مباحث کلی و تعاریف مطرح شده است و در فصول بعدی به ترتیب تقدم زمانی، جایگاه روح القدس در آیین زرتشت، یهود و مسیحیت و دیدگاه های فلسفی و عرفانی مطرح شده در این ادیان، تبیین شده است.

بخش دوم، به جایگاه روح القدس در اندیشه های اسلامی اختصاص یافته است. در فصول این بخش، ابتدا روح القدس در قرآن کریم، متون روایی و تفاسیر قرآنی بررسی شده، سپس تبیینات فلسفی و عرفانی اندیشمندان مسلمان مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است و در نهایت سعی شده تا حد امکان همه مباحث به صورت تطبیقی بررسی و تحلیل شود.

انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، این اثر را در 348 صفحه، 2000 نسخه و به بهای 4500 تومان روانه بازار نشر کرده است.