آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۱
دانش
۱۲

جراحی قدم به قدم

مترجم: مهریار میرنیا

فناوری تصویری جدید ممکن است شغل جراحان را آسان تر نماید. مشکل موجود در رابطه با جراحی سرطان یا آنچه فکر می کنیم یا شنیده ایم، اطمینان از این مطلب برای جراحان بوده است؛ آیا آنها مجبورند تمامی یک تومور را بخصوص در مراحل آخر سرطان ها زمانی که پیشروی نامعلوم است، بردارند؟ اما یک فناوری تصویرسازی جدید که در مرکز فناوری تصویری و تشخیص ملکولی پزشکی بوستون توسعه یافته، پیام های ارسالی بصری برش دهنده ای را تنها روی موضعی که مدنظر چاقوی جراحان می باشد، ارائه می کند.

این سیستم قابل حمل و جابه جایی تحت عنوان FLARE (کاوش و برش به کمک فلوئورسنت) که از نور نزدیک به مادون قرمز برای تاباندن به سلول های سرطانی استفاده می کند، یک راهنمایی رنگی و مرحله به مرحله به جراحان ارائه می کند که وسعت و اندازه کاملی از یک تومور را برایشان نشان می دهد. طرز عمل به این صورت است که قبل از جراحی، به بیماران رنگینه های مخصوصی موسوم به فلوروفورهای NIR تزریق می شود که انواع مشخص و معینی از سلول یا تومور را هدف گرفته و زمانی که در معرض نور مادون قرمز مانند قرار می گیرند، باعث برافروخته شدنشان می شود. البته بیماران پروستاتی نباید نگران باشند، چون که پروستات شما سرخ و مشتعل نمی شود و این فرآیند برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. یک آشکارساز یا گیرنده حساس مادون قرمز، اطلاعات را به یک نمایشگر ویدئویی منتقل و بازپخش می کند که در آنجا سلول های سرطانی تابان روی تصاویر همزمان بدن بیمار پوشیده می شوند. یک کلید کنترلگر به جراح اجازه می دهد تا نمای زوایا را در خلال انجام عمل بزرگنمایی یا تغییر دهد. مدل های پیشرفته تر ممکن است امکان مشاهده همزمان دیگر سیستم های بدن نظیر اعصاب و رگ های خونی را برای جراح فراهم آورد.

تاکنون فناوری FLARE روی موش ها و خوک ها به کار رفته؛ اما قرار است تا بزودی در آزمایش های انسانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر، پیشرفت این فناوری و استفاده از آن روی سرطان های مختلف به توسعه رنگینه های با فناوری پیشرفته تر بستگی دارد. به گفته مدیر این پروژه، آنها در حال توسعه عامل هایی برای تومورهای بخصوص، اعصاب یا رگ های خونی هستند و برای مجسم ساختن و به تصویر کشیدن آنها تلاش می کنند.

منبع: ScienceDaily