آرشیو پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۲۲
صفحه آخر
۲۰
چهره روز

پیش بینی آینده اوباما

رضا سادات

دیروز رسانه های دنیا در تسخیر باراک اوباما، چهل وچهارمین رئیس جمهور ایالات متحده بود که با کسب پیروزی قاطعی بر جان مک کین، رقیب جمهوریخواهش در آستانه ورود به کاخ سفید قرار گرفت.

این ادعا که خبرهای مربوط به موفقیت اوباما در انتخابات روز سه شنبه آمریکا به مهم ترین خبر در سراسر جهان تبدیل شده بود، گزافه گویی نیست. جستجویی کوتاه در موتورهای جستجوگری چون گوگل و یاهو درباره انتخابات آمریکا و اوباما، 587 هزار سرفصل را به دست می داد که در نوع خود رقمی دور از انتظار و حتی شگفت انگیز بود.

اوبامای آفریقایی تبار به کاخ سفید راه یافت تا رنگ مرکز تصمیم گیری های سیاسی در آمریکا دیگر سفید سفید نباشد. با آن که جامعه آمریکا اوبامای 47 ساله را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور که از 20 ژانویه قدرت را در دست می گیرد، برگزیده اما این انتخاب را نباید معادل مرگ گرایش های نژادپرستانه در ینگه دنیا دانست.

اگرچه توجه بیش از اندازه مراجع خبری به پیروزی اوباما، نه از بابت خوشحالی یا ناراحتی از این حادثه که امید به تغییر مواضع و نحوه اتخاذ تصمیم گیری ها در کاخ سفید بود که طی 8 سال گذشته جهان را به جایی به مراتب ناامن تر از قبل تبدیل کرده؛ اما یکی از مهم ترین خبرهایی که دیروز روی سایت های خبری قرار گرفت، پیش بینی دوریس سینگر، از برندگان پیشین نوبل بود که ادعا دارد دوران زمامداری اوباما کوتاه خواهد بود و روزهای اقامتش در کاخ سفید چندان به درازا نخواهند کشید.

این خبر حتی بیشتر از آمار ارائه شده درباره جهش مثبت شاخص بورس های معتبر جهان به عنوان اولین پیامد انتخاب اوباما در کانون توجه جهانیان قرار گرفت.

پیش بینی این داستانسرای 88 ساله انگلیسی تا حدود زیادی منطبق بر گمانه زنی هایی است که تاکید دارد سفیدپوستان افراطی تحمل اندکی سیاهی در کاخ سفید را ندارند.

پیش از این، ملیسا هریس، استاد علوم سیاسی دانشگاه پرینستون هم در اظهارات جنجالی ادعا کرده بود، اوباما به فاصله کوتاهی پس از به دست گرفتن قدرت همانند جان اف کندی ترور خواهد شد. تمرکز رسانه ها بر این گونه گمانه زنی ها بخوبی نشان داد خبرهای جنجالی همیشه بر دیگر اخبار ارجحیت دارند و با اقبال بیشتر مخاطبان روبه رو می شوند.