آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۲۶
معارف
۶

مفهوم اندلسی کردن

پرسش:

در برخی مکتوبات تهدید نرم و واژه اندلسی کردن جوامع اسلامی به کار رفته است لطفا توضیح دهید که به صورت مشخص ساز و کار اندلسی کردن جوامع اسلامی چگونه است؟

پاسخ:

منطقه اندلس (اسپانیای فعلی) در زمانی که تحت سیطره و اقتدار مسلمانان بود توسط مسیحیان غربی و اروپایی ابتدا با روش نرم و گسترش فسق و فجور اخلاقی و سست کردن بنیان های فرهنگی دینی به شکست کشانده شد. از آنجا که این ساز و کار در جامعه اسلامی با موفقیت های چشمگیری همراه بود بنابراین غربی ها یکی از مهم ترین گزینه های تخریبی و براندازی دولت های اسلامی ناهمخوان با خود را براساس این سازوکار تجربه شده انتخاب کرده و آن را با قالب ها و روش های نوینی انجام می دهند. شهید بزرگوار مرتضی مطهری(ره) این مفهوم اندلسی کردن را به زیبایی در عبارتی کوتاه توصیف نموده که جا دارد مسئولین نظام بیش از پیش نسبت به مقابله قاطعانه، جدی و همه جانبه با این تهدید نرم دشمنان اسلام اقدام نمایند:

«اقوام و ملتهایی که تصمیم می گیرند روح مذهب، اخلاق، شهامت، شجاعت و مردانگی را در ملتی دیگر بکشند، وسایل عیاشی، شهوترانی و سرگرمیهای نفسانی آنها را فراهم و تکمیل می کنند. در تاریخ اندلس اسلامی، یعنی اسپانیای فعلی، می خوانیم نقشه ای که مسیحان برای تصرف اندلس و بیرون کشیدن آن از دست مسلمین کشیدند این بود که به صورت دوستی و خدمت، وسایل عیاشی برای آنها فراهم کردند، باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانیدن مسلمین شد، دختران زیبا و طناز در خیابانها به دلربایی و عاشق سازی پرداختند، سرگرمیهای شهوانی از هر جهت فراهم شد و روح ایمان و جوانمردی مرد. پس از این جریان بود که توانستند مسلمانان را بی درنگ از دم تیغ بگذرانند. استعمار غرب نیز این برنامه را در قرون اخیر، به صورت دقیق در کشورهای اسلامی اجرا کرد.» (امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص 48)