آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۶۵۷۲
بین الملل
۲۱

سی.ان.ان: بوش منفورترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است

براساس نتایج یک نظرسنجی ملی در آمریکا که در روز دیدار باراک اوباما با جرج بوش انجام شد، چالش های رعب آوری پیش روی اوباما خواهد بود که در روز 20 ژانویه رسما صاحبخانه کاخ سفید خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، تنها 16 درصد از پاسخگویان در نظرسنجی مشترک سی.ان.ان و یک شرکت نظرسنجی، معتقدند که وضعیت امروز آمریکا خوب است.

این آمار در تمام طول تاریخ آمریکا بی سابقه بوده است و در مقابل 83 درصد نیز معتقدند وضعیت بد است که این آمار نیز بی سابقه بوده است.

کیتینگ هلند، مدیر نظرسنجی سی.ان.ان در این باره گفت: چالشی که اوباما با آن روبه روست، هیچ گاه این اندازه بزرگ نبوده است. هیچ رئیس جمهوری تاکنون در زمانی که وضعیت اینچنین اسفناک باشد به قدرت نرسیده است. در طول 34 سالی که این سوال پرسیده شده است، تعدادی که معتقدند وضعیت خوب است هرگز کمتر از 20 درصد نبوده است.

به گفته بیل اشنایدر، تحلیل گر ارشد سیاسی سی.ان.ان، آمار 83 درصدی که می گویند وضعیت بد است بیش از سال 1992 زمانی که که جرج بوش پدر از قدرت خلع شد است. این آمار حتی از آمار سال 1980 وقتی که جیمی کارتر پس از بحران مالی در برابر رونالد ریگان شکست خورد بیشتر است و حتی از آمار سال 1975 زمان رسوایی “واترگیت” و عذرخواهی ریچارد نیکسون نیز فراتر رفت.

به نظر می رسد اوباما تاکنون توانسته است با انتظار بالای عموم مردم آمریکا مطابقت داشته باشد، زیرا دو سوم آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به اقدامات وی از زمان انتخاب شدن دارند و سه چهارم نیز معتقدند که وی به عنوان رئیس جمهور اقدامات خوبی انجام خواهد داد. به گفته هلند، اوباما از حمایت تمام آفریقایی-آ مریکایی ها در نظرسنجی ها برخوردار است اما اکثریت مطلق سفیدپوستان نیز نمره بالایی به وی داده اند.

اما این خوش بینی نگرانی از وضعیت اقتصادی را پنهان نمی کند، زیرا از هر 10 نفر شش نفر می گویند، نمی دانند اوباما برای بهبود این وضعیت چه کاری خواهد کرد.