آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۶۵۷۲
بین الملل
۲۱

نیویورک تایمز: آمریکا در عراق به کمک ایران نیاز دارد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت ماموریت سازمان ملل متحد به نیروهای نظامی آمریکا در عراق تا پایان دسامبر پایان می یابد و آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق به کمک ایران نیاز دارد.

نیویورک تایمزنوشت:دولت بوش و دولت عراق مدتی است که در مورد توافقنامه امنیتی در حال مشاجره هستند. خبر خوش این است که بغداد و آمریکایی ها دستکم روی کاغذ به توافق دست یافته اند که اکنون زمان برنامه ریزی برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق است. به نوشته این روزنامه، خبر خوش دیگر این است که عراقی ها شدیدا علاقهمند به اداره کشورشان هستند ولی خبر بد اینکه دولت بوش به اندازه ای با ایده عقب نشینی مخالفت کرده که تا کنون تنها به توافق بر سر تعیین تاریخی فرضی دست یافته است و خبر بد دیگر نیز اینکه سیاست های داخلی عراق هنوز سر و سامان نگرفته و رهبران بغداد در مورد چیزی جز خواسته خروج آمریکایی ها نمی توانند توافق کنند.

این روزنامه افزوده است:بوش از ماه ها قبل برای آنکه حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق را تا سال های آینده قانونی کند با مقامات این کشور وارد مذاکره شده است و خوشبختانه عراقی ها دارای انگیزه های متفاوتی هستند. بوش نیز هم اکنون قبول کرده نیروهای نظامی خود را تا ژوئن سال آینده از شهرهای عراق و تا پایان سال2011 نیز تمامی آنان را از عراق خارج کند.

به این ترتیب تنها مربیان نظامی و کنترل کنندگان ترافیک هوایی آمریکا در عراق باقی خواهند ماند.

این در حالی است که بوش در مورد یک مسئله حساس دیگر نیز کوتاه آمده است.