|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه ايران87/8/28: تصاوير متحرك تخيلات ما!
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5777
يكشنبه چهارم آبان ماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 4078 28/8/87 > صفحه 20 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


تصاوير متحرك تخيلات ما!
نور، صدا، حركت: به يادماندني ها!

نويسنده: يزدان سلحشور

بالشخصه از ميان انيميشن هاي جديد چند اثر را بيشتر مي پسندم: «داستان اسباب بازي ۱و ۲» را، «شرك۱و ۲»را، «شركت هيولاها» را و البته دو انيميشن خميري تيم برتون را؛ يعني «كابوس شب كريسمس» و «عروس مرده» را. اما پيش از آنكه سراغ آنها بروم و خاطراتم را زنده كنم دوست دارم به انيميشني بپردازم كه در واقع فيلم زنده است! فكر مي كنيد اسم اش چيست اگر فكر كرده ايد اسم اش «چه كسي براي راجر ربيت پاپوش دوخت » است، مسابقه را باخته ايد! كلاً اين تركيب يعني «انيميشن زنده»، تركيب عجيب و دور از ذهن است كه به طور معمول به «كمدي هاي ناموفق» اطلاق مي شود و از سر كنايه؛ اما يك نفر توانسته به آن هويتي قابل دفاع ببخشد؛ و آن يك نفر كسي نيست غير از «تيم برتون» در.‎/‎/ [اگر تصورتان اين است كه نام آن «شكست تمام عيار» يعني «مريخ حمله مي كند» را مي آورم كاملاً در اشتباهيد] «بيتل جوس»!
    « بيتل جوس» در واقع انيميشني است كه با حضور آدم ها ساخته شده و اين هم برنمي گردد به اينكه مثلاً مار آن انيميشني است يا كشيشي كه قرار است دختر داستان را به عقد «بيتل جوس» درآورد، ربطي به دنياي سينماي «زنده» ندارد و الي آخر! منطق اين فيلم، منطقي انيميشني است كه «برتون» بعدها در «كابوس شب كريسمس» و «عروس مرده»، آن را به سرمنزل اصلي برگرداند و البته ارجاعات بسيار اين دوفيلم به «بيتل جوس»، دال بر حسرت «برتون» در قبال تخيل مهارناپذير روزگار جواني وي است.
    قصه اين فيلم، به راحتي مي توانست با همين شوخي هاي موجود، سر از انيميشني درآورد كه پرفروش هم باشد اما بدل شدن اش به فيلم زنده، بخشي از فرهنگ زمانه پست مدرن را به فيلم تزريق كرد كه تا آن زمان و با تكنيك ها و جهانگري دهه هشتاد، امكان بروزش در دنياي انيميشن نبود.
    در واقع، اين نوع سينما، از «بيتل جوس» تا «شرك» راه درازي را پيمود تا از اتكا به «كهن الگو»ها به «هجو» آنها و سپس، خلق كهن الگوهايي جديد بپردازد كه حاصل بازنگري در كهن الگوهاي قبلي بود.
    «شرك۱» با عوض كردن جاي «شر»هاي هميشگي با «خير»هاي هميشگي، تقريباً دست به يك خودكشي تجاري زد. اگر اين اثر، حتي پنج سال قبل از آن توليد مي شد، به يك فاجعه مالي بدل مي شد و شايد به همين دليل هم بود كه كمپاني «ديزني»، ايده اصلي را رد كرد و از اين نظر، لطف بزرگي به «انيميشن» پيشرو كرد، چرا كه اگر مي پذيرفت، معلوم نبود اثري بهتر از «ديو و دلبر» تحويل ما دهد و «شرك» هم در آخر قصه، احتمالاً به شاهزاده اي خوش قيافه بدل مي شد! «شركت هيولاها» نوعي ادامه فكري «شرك» بود كه شخصيت هاي اصلي اثر را، «لولو»ها تشكيل مي دادند يعني كابوس هاي شبانه كودكان كه در فيلم هاي ترسناك هم حضوري مستدام داشتند و دارند اما در اين فيلم، از شمايل كهن الگويي خود عدول مي كنند و به موجوداتي دوست داشتني بدل مي شوند. دو انيميشن «برتون» هم، پيرو چنين منطقي ساخته شدند منتها نخستين آنها، پيشرو در اين زمينه بود و بعيد مي دانم اگر «كابوس شب كريسمس» ساخته نمي شد، ما شاهد «شرك» به شكل امروزينش بوديم. در اين انيميشن خميري، برتون تمام شخصيت هاي مشهور و غيرمشهور ادبيات، فرهنگ و سينماي ترسناك را گرد آورده تا ما را با وجهي شاعرانه از جهان آشنا كند و اين، ربطي مثلاً به عملكرد ژانري قديمي كه «كمدي ترسناك» يا «هجو فيلم هاي ترسناك» است ندارد؛ همانطور كه ارتباطي با زيرمجموعه انيميشني اين ژانر يعني كارتون «اسكوبي دو» ندارد كه روزگاري براي ترس زدايي از كودكان و در واقع جذب آن دسته مخاطباني كه از ديدن فيلم هاي ترسناك منع مي شدند، ساخته مي شد و سري جديد آن، هم اكنون ساخته مي شود به اعتبار يادآوري جذابيت هاي قديمي، اما ناموفق است. در «داستان اسباب بازي ۱و۲» نيز ما براي نخستين بار با شخصيت هايي روبه رو شديم كه در عين غيرواقعي بودن مدلي از واقعيت بودند و در نتيجه در مرز عين و ذهن، تخيل ما را به بازي گرفتند و ما از اين بازي خوشايند، لذت برديم!
    
    تصاوير متحرك تخيلات ما! / نور، صدا، حركت: به يادماندني ها! يزدان سلحشور
    


 روزنامه ايران، شماره 4078 به تاريخ 28/8/87، صفحه 20 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 287 بار
    



آثار ديگري از "يزدان سلحشور"

  چرا متون نمايشي-آييني خوب كم داريم؟
يزدان سلحشور، ايران 4/8/93
مشاهده متن    
  جريان <غزل نو> ادامه حركت نيما است / تحولات غزل در دهه پنجاه در گفت و گو با كريم رجب زاده
يزدان سلحشور، ايران 3/8/93
مشاهده متن    
  مجسمه هايي كه ديگر پيش ِ ارتوپدها نمي روند!
يزدان سلحشور، ايران 3/8/93
مشاهده متن    
  جوري بنويس كه مردم كشورت هم حالش را ببرند!
يزدان سلحشور، ايران 1/8/93
مشاهده متن    
  كتابفروشي هايي كه فلافل فروشي شدند!
يزدان سلحشور، ايران 30/7/93
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه علوم و فنون كشت هاي گلخانه اي
متن مطالب شماره 19 (پياپي 503)، پاييز 1393را در magiran بخوانيد.

- تاثير سطوح مختلف نيتروژن بر عملكرد و شاخص هاي رشد گياه گوجه فرنگي
- تاثير غلظت و زمان هاي مختلف كاربرد اسيد هيوميك بر ويژگي هاي كمي و كيفي گل بريده شب بو «رقم Hanza»
و ...
 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است