آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۳۶
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

نگرانی تروئیکا از فروپاشی استراتژی 5ساله

روزنامه فرانسوی لوموند فاش کرد با به سر آمدن دوران بوش، کشورهای تروئیکا(انگلیس، فرانسه و آلمان) نگرانند استراتژی 5ساله ای که از سوی آنها علیه ایران بنا نهاده شده، فرو بریزد.

لوموند با اشاره به نامه 27 کشور اروپایی به رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر انتظارات خود از دولت جدید نوشت: در واقع اروپائیان فهمیده اند که دوران بوش به سر رسیده و در نتیجه از سرسختی آمریکا و دخالت های بی جایش نمی ترسند بلکه از نرمش بسیار این کشور بیم دارند. به عبارت دیگر گفت وگوی «بی پیش شرط» اوباما با ایران آنها را نگران کرده است. زیرا بدین ترتیب استراتژی ای که طی پنج سال توسط «تروئیکا» و یا سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان برپا نهاده شده فرو می ریزد.

این روزنامه می افزاید: براساس نظر اروپا، ایران باید غنی سازی را متوقف کند، اگر باید تحریم شود. اما این تحریم هم اکنون هم علی رغم تمایل روسیه و چین اعمال می شود. تا امروز اروپایی ها یک ترس دوگانه از احتمال حمله آمریکا به ایران و نیز اتمی شدن ایران داشتند. با تغییر با رهبران ایران برای کمک به ساختن یک صنعت اتمی غیرنظامی به شرطی که ایران همه فعالیت های اورانیوم خود را متوقف سازد همکاری کرد. و در غیر این صورت شورای امنیت باید رژیم ملایان را تحریم کند. اما این تحریم هم اکنون هم علیرغم عدم تمایل روسیه و چین انجام گرفته است. تا امروز اروپائیان یک ترس دوگانه داشتند: ترس از یک ایران اتمی و ترس از حمله آمریکا به این کشور همانگونه که به عراق انجام داد. از سوی دیگر برخی در آمریکا به شدت با تغییر رژیم ایران، با استفاده از زور، مخالف بودند. با تغییر دولت در آمریکا، امروز وزیر امور خارجه فرانسه می گوید «باید بدانیم که این مذاکرات چگونه و کی قرار است انجام بگیرد. این گفت وگو باید معنا داشته باشد، چون ایرانیان در زمان خریدن استاد هستند».