آرشیو پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۳۶
اخبار کشور
۴

بدون مجوز بانک مرکزی افزایش نرخ سود سپرده گذاری ممنوع شد

بانک مرکزی در بخشنامه ای به مدیران عامل بانک های غیر دولتی و مؤسسه اعتباری توسعه اعلام کرد:تغییر نرخ سود علی الحساب بانک ها نیاز به مجوز بانک مرکزی دارد.

دراین بخشنامه که بر روی سایت بانک مرکزی قراردارد، آمده است:

همانطور که در بند 2-7 بخشنامه مورخ 1387.6.24 توضیح داده شده، چنانچه پیش بینی نرخ سود علی الحساب (پس از کسر حق الوکاله و حاشیه ریسک) فراتر از نرخ های مندرج درجدول بند 4-7 باشد، هیئت مدیره بانک می تواند موضوع را با ذکر دلایل و مستندات لازم همراه با گزارش کارشناسی به بانک مرکزی ارائه و درخواست بررسی و تایید آن را نماید. همانطور که ملاحظه می شود بخشنامه مزبور به هیچ وجه محدود کننده بانک ها و مؤسسات اعتباری در پرداخت سود بالاتر نیست.

بنابر این گزارش، درواقع روح حاکم بر بخشنامه که براساس مقررات جاری به خصوص مقررات بانکداری بدون ربا تدوین شده، بر رقابت سالم بین بانک ها در جذب منابع و مدیریت صحیح آن دلالت دارد. انتظار می رود بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری با توجه به حجم آنها در مقایسه با بانک های دولتی و همچنین نداشتن مشکلات و معضلات بانک های دولتی از قبیل حجم بالای مطالبات معوق، تسهیلات تکلیفی، ترکیب پرسنل و... منابع و مصارف خود را به صورت کاراتر مدیریت کرده و از قدرت رقابت بالاتری برخوردار باشند.

اجرای بخشنامه های بانک مرکزی برای کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری الزامی بوده و انجام مکاتبات، تاخیر دراجرای بخشنامه ها را توجیه نمی کند.