آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۳۶
صفحه آخر
۱۶

همدستی انگلیس با طالبان در تامین تریاک جهان

منابع خبری از سیاست مزورانه انگلیس در افغانستان برای تامین 90 درصد از تریاک مصرفی جهان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اشغال موسی قلعه توسط طالبان دسیسه ای بود که با همکاری انگلیس طراحی شد و طالبان نیز برای خاموش کردن صدای اعتراض ها در این منطقه، اجازه کشت تریاک داد.

براساس این گزارش، گروه طالبان با استفاده از منابع سرشار مالی که از سود تریاک به دست می آورد برای خود از بازارهای پاکستان، سلاح، مهمات، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات خریداری کرد و روز به روز به قدرت خود افزود.

آمریکا نیز با وجود آگاهی از معاملات پشت پرده انگلیس، نمی توانست عکس العمل آشکاری نشان دهد، زیرا این متحد پرقدرت خود را از دست می داد.

این گزارش حاکی است، ولایت هلمند از ولایت های جنوبی و استراتژیک هم مرز با پاکستان است که مرز طولانی غیرقابل کنترلی دارد و به همین دلیل شبه نظامیان به سادگی می توانند، وارد این ولایت شوند.

آمریکا نیز اعلام کرد که 9000 نظامی خود را در ولایت هلمند مستقر خواهد کرد که 3000 نفر از آنها در نخستین مرحله، اوایل بهار وارد این ولایت خواهند شد.

گزارش خبرنگار فارس از کابل حاکی است، اگرچه 5000 نظامی انگلیسی در ولایت هلمند حضور دارند، اما این کشور در مدت هفت سال گذشته نشان داد که نمی خواهد با گروه طالبان مبارزه جدی کند و حتی گفت وگوهای مخفی را با گروه طالبان داشته است. در همین حال، آنتونیو گوترز کمیسر عالی سازمان ملل در امور آوارگان روز چهارشنبه درباره مشکل آوارگان افغان هشدار داد.

وی در نشستی در کابل گفت: شمار آوارگان افغانی که به کشورشان بازگشته اند، در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.

«باب دهوپ شفر» دبیرکل ناتو نیز چهارشنبه، اعزام نیروهای بیشتر سربازان غیرآمریکایی به افغانستان برای جلوگیری از تبدیل شدن مجدد این کشور به پناهگاهی امن برای تروریست ها را خواستار شد.