آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۰
ایران زمین
۱۹

اجرای طرح تکثیر و پرورش آهو در بختگان فارس

شیراز - خبرنگار «ایران»: حفظ و احیای گونه های جانوری شاخص و با ارزش یکی از ارکان مهم مدیریت حیات وحش است که براین اساس، طرح تکثیر و پرورش آهو در پناهگاه حیات وحش بختگان فارس در حال اجراست.

حسام حسینی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در فاز نخست این طرح، برای نظارت بیشتر و انجام مطالعات مربوط به رفتار و شرایط سازش گونه آهو با زیستگاه جدید، محدوده ای به وسعت 677 هکتار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این محدوده از ابتدای ورود به دریاچه بختگان تا گردنه غور آب ادامه می یابد ‎/ حسینی ادامه داد: در فاز دوم این طرح وسعت زیستگاه آهو به 6 هزار هکتار رسیده و در فاز سوم حدود 30 هزار هکتار برای زیستگاه این گونه جانوری پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته به دلیل تعرضات و تخریب هایی که در زیستگاه های طبیعی وحوش بوجود آمده، بسیاری از گونه ها در معرض خطر کاهش قرار گرفته یا منقرض شده اند.

حسینی بیان داشت: گونه حمایت شده آهو از گذشته در زیستگاه ها و مناطقی مانند پارک ملی بمو، پارک ملی بختگان، منطقه حفاظت شده بهرام گور، منطقه شکار ممنوع بصیران و منطقه شکار ممنوع دره باغ یافت می شده است که در حال حاضر تنها در پارک ملی بمو زیست می کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون با اقدام های حفاظتی ویژه، جمعیت محدودی از این گونه ارزشمند یافت می شود و در دیگر مناطق با توجه به فعالیت های عمرانی بطور معدود و پراکنده این جانور دیده می شود.

حسینی اظهار داشت: با زیستگاه های بکر و دست نخورده در برخی از مناطق حفاظت شده، قابلیت احیا و پرورش آهو در استان فارس وجود دارد که این مهم نیازمند تدوین برنامه های حفاظتی دقیق و علمی است.