آرشیو چهار‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۳۹
سلامت
۵

سیگار، خطر زخم پا در بیماران دیابتی را افزایش می دهد

گروه سلامت: یک فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم گفت: بیماری دیابت، شایع ترین علت کاهش بینایی در تمام دنیا و ایران است و شدیدترین نارسایی های کلیوی را به وجود می آورد. شایع ترین علت قطع پا بعد از صدمات ناشی از تصادفات است و مبتلایان به آن 2 تا 4 برابر بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض سکته مغزی و قلبی هستند.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد اظهار کرد: فرد دیابتی به طور ناگهانی مبتلابه دیابت نمی شود، بلکه پس از گذشت مدتی، این بیماری در فرد ایجاد می شود.

وی درباره قند خون در افراد گفت: وضع نرمال 100 میلی گرم در هر دسی لیتر است؛ ولی در فردی که دیابت دارد، 100 میلی گرم در بالای 126 دسی لیتر است.

این فوق تخصص غدد در ادامه اظهار کرد: بین 100 تا 126 را اختلال قند ناشتا می گوییم که در این حالت فرد دیابتی نیست، اما دارد به سوی بیماری دیابت پیش می رود و ما توصیه می کنیم که افراد از سن 45 سالگی حتما این آزمایش را بدهند و قند خون خود را کنترل کنند.وی در ادامه توصیه کرد: افرادی که چاق هستند، سابقه خانوادگی مثبت دارند و پدر، مادر، برادر و یا خواهرشان به بیماری دیابت مبتلاهستند یا این که دیابت بارداری دارند یا دیگر فاکتورهای خطر را دارند، بهتر است قبل از 45 سالگی قند خونشان را چک کنند و با فواصل کمتر این آزمایش ها را تکرار کنند.

دکتر مهاجری درباره عوارض بیماری دیابت توضیح داد: بیماری دیابت شایع ترین علت کاهش بینایی در تمام دنیا و ایران است و شدیدترین نارسایی های کلیوی را به وجود می آورد، شایع ترین علت قطع پا بعد از صدمات ناشی از تصادفات است و مبتلایان به آن 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض سکته مغزی و قلبی هستند.

وی در خصوص زخم پای بیماران دیابتی افزود: زخم پا در بیماران دیابتی در 15 درصد موارد منجر به قطع پا می شود و 50 درصد بیمارانی که مجبور به قطع پا می شوند در عرض 3 سال جان خود را از دست می دهند.

با کنترل دقیق نگران دیابت نباشید

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بیمار نسبت به بیماریش آگاهی داشته باشد و بداند که چه کارهایی را باید انجام بدهد، آن وقت ما می توانیم از عوارض بعدی بیماری جلوگیری کنیم و بیماری را به صورت کامل کنترل کنیم.