آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۹۵
ایران زمین
۱۹

مجموعه تاریخی حاج صفرعلی بازگشایی می شود

مهرداد خوشکار مقدم

تبریز- مرمت مجموعه مسجد و مدرسه تاریخی حاج صفرعلی به اتمام رسیده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: بنای فعلی مسجد که پایه اصلی آن متعلق به دوره صفوی است، از سوی حاج صفرعلی معاصر نایب السلطنه عباس میرزا که بازرگان معروفی بوده ساخته شده و در کنار مدرسه علوم دینی، مجموعه کاملی را تشکیل می دهد. وی درباره مرمت این بنای مهم که از اجزای اصلی بازار است، گفت: در حال حاضر نصب تاسیسات موتورخانه مرکزی این مجموعه در حال اتمام است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین پشت بام بنا که طی مرور زمان وانجام مرمت در دوره های های مختلف حدود 70 تا 90 سانتیمتر کاهگل داشت، سبک سازی شد تا از فشار زیادی که بر پایه ها و ستون ها وارد می شد کاسته شود.

محمدی خاطرنشان کرد: مدرسه و حجره های این مدرسه که به شکل متروک درآمده و سقف حجره هایی که فرو ریخته بود، مرمت شده است و طاق های در حال فروریزی، شمع بندی و ترمیم شده اند.

مسجد و مدرسه حاج صفرعلی با گنبدی بلند و مناره منقش به کاشی های آبی رنگ، در بازار یمنی دوزان تبریز واقع شده و یکی از اجزای مهم بازار تبریز است.مرمت و آماده سازی این بنا علاوه بر احیای یکی از مراکز علمی و مذهبی تاریخ تبریز، در پروسه ثبت جهانی بازار تبریز نیز مؤثر خواهد بود.