آرشیو پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۵۳
اخبار کشور
۱۴

القدس العربی:ایران بازی چماق و هویج را بهتر از آمریکا بلد است

یک روزنامه عربی چاپ لندن با بیهوده خواندن آمریکای اوباما مبنی بر بازی دادن ایران نوشت: ایران قواعد بازی چماق و هویج را بهتر از آن ها بلد است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه القدس العربی در شماره دیروز خود در اینترنت نوشت: ایران در بازی چماق و هویج با آمریکا قواعد بازی را بهتر می داند و بر آن حاکم است.

این روزنامه در مقاله ای به قلم محمد کریشان با اشاره به سخنان اخیر اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره آینده روابط واشنگتن و تهران نوشت: اگر عبارت ایرانی ها را در سخنان اوباما با عبارت آمریکایی ها عوض و اینگونه تصور کنیم که این سخنان را آیت الله علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران یا احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور بیان کرده اند در آن صورت معنای این سخنان درست می شود زیرا سیاست چماق و هویجی که اوباما با آن ایران را تهدید می کند سیاستی است که در اصل ایران آن را در برابر آمریکا پیش گرفته است.

نویسنده در توضیح این مطلب نوشت: اگر چماق و هویج آمریکا در برابر ایران همچنان در مرحله تهدید یا اشاره باقی مانده است ایران این سیاست را عملا در برابر آمریکا در افغانستان و عراق اجرا کرد.

کریشان ادامه داد: حتی اگر گفته شود که هر یک از دو طرف به شیوه خود سیاست چماق و هویج را در برابر طرف دیگر اتخاذ کرده است باید بگوییم واشنگتن در وضعی سخت تر این بازی را ادامه می دهد.

نویسنده در ادامه نوشت در بازی چماق و هویج، ایران با آمریکای اوباما یا غیر از آن، ایران بازی را در دست دارد و با نگاه به دو برگه حزب الله و حماس درمی یابیم که جایگاه ایران قوی تر می شود زیرا این کشور می تواند با اسرائیل نیز بازی چماق و هویج را انجام دهد به همین دلیل اوباما باید گزینه گفت وگوی مستقیم، تفاهم و هماهنگی را در پیش بگیرد و حتی به سمت تقسیم وظایف با ایران یا بین این کشور و اسرائیل در منطقه پیش رود زیرا این بهترین گزینه است و در غیر این صورت چماق دو طرف بر سر همه کشورهای منطقه فرو خواهد آمد.