آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۵۴
جامعه
۱۷

4 میلیون قطعه زباله رایانه ای، مصیبت جدید محیط زیست

گروه جامعه: همزمان با هشدار دادستان کل کشور نسبت به تبعات امحای غیراصولی زباله های رایانه ای، یک کارشناس محیط زیست دفع غیرعلمی این نوع زباله ها را مصیبت جدید محیط زیست ایران در چند سال اخیر عنوان کرد.

دادستان کل کشور طی نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن هشدار نسبت به تبعات دفع زباله رایانه ای وی را مسوول پیگیری راهکارهای مربوط به امحای صحیح، اصولی و کم خطر این زباله ها دانست.حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی در این نامه از فاطمه واعظ جوادی خواسته است با بررسی روش های مشابه در سایر کشورها از بروز مشکلات زیست محیطی مربوط به امحای حدود 4 میلیون قطعه ابزار الکترونیک جلوگیری کند.

در این باره دکتر اسماعیل کهرم، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست در گفتگو با مهر گفت: پسماندهای ناشی از قطعات رایانه ای و دستگاه های الکترونیک با توجه به خطر هایی که دارند، باید به صورت جداگانه و با روش های علمی همانند سایر کشورهای جهان حمل و سپس دفع شوند تا تاثیرات خطرناک و مخرب خود را بر محیط زیست و انسان ها باقی نگذارند.وی افزود: در کشورهای جهان مراکزی وجود دارد که این زباله ها را تفکیک و براساس میزان پرخطر بودن تقسیم بندی می کنند و سپس به صورت جداگانه و با تفکیک از دیگر زباله ها آنها را دفع می کنند تا کمترین خطری برای محیط زیست نداشته باشد.

این کارشناس محیط زیست با تشریح چگونگی دفع صحیح و بی خطر زباله های قطعات رایانه ای گفت: باید این قطعات را بعد از تفکیک به روش های درست حمل کرد و بعد با ریختن قالب ضخیم بتن اطراف آن در عمق 7 تا 8 متری زمین چال کرد تا کوچکترین تشعشعات آن به بیرون و فضای محیط زیست نفوذ نکند.

دکتر کهرم افزود: با توجه به این که بسیاری از قطعات دستگاه های رایانه ای «الکترومگنتیک» هستند، اگر به صورت درست و کارشناسانه دفع نشوند با تشعشعاتی که از خود بروز می دهند سلامت انسان ها را با خطر جدی روبه رو خواهند کرد. در قطعات الکترومگنتیک امواج به صورت عمود بر هم منتشر می شود که برای انسان ها بسیار خطرناک است.