آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۵۴
ایران
۱۵

پرنده ها، پاییز امیرکلایه را رویایی تر کردند

گروه شهرستان ها: رئیس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان از ورود حدود 50 هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب امیرکلایه این شهرستان خبر داد.

حسین مظلومی دیروز به فارس گفت: هنوز سرشماری دقیق ورود پرندگان انجام نشده است و آمار کامل و دقیق سرشماری پرندگان در بهمن ماه صورت می گیرد.

وی با اشاره به ورود چهارگونه پرنده نادر در تالاب امیرکلایه اظهار کرد: چهار قطعه از گونه های نادر پرندگان وارد تالاب امیرکلایه شدند که کارشناسان امر در حال شناسایی آنها هستند.

به گفته مظلومی سال گذشته تالاب امیرکلایه با پذیرش حدود 47 هزار پرنده، بیشترین پرنده مهاجر را در بین تالاب های استان در خود داشت.

مظلومی در خصوص وضعیت تالاب امیرکلایه خاطر نشان کرد: در حال حاضر این تالاب حداکثر آب را دارد و این آبگیری بر اثر بارش های شدیدی بود که اخیرا در لاهیجان صورت گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان اضافه کرد: به رغم پرآبی تالاب، قسمت هایی از بازوان آن قدرت نگهداری آب را ندارد و باید خاکریزی و تقویت شود.

وی تصریح کرد: در زمان مدیریت های قبلی، کانال هایی به عنوان مرز تالاب تعبیه شده بود که به مرور زمان بر اثر فرسایش از ارتفاع آنها کاسته شد که این امر مشخصا در اطراف روستای امیرآباد است که سبب ضعیف شدن بازوهای تالاب شد.

مظلومی در مجموع وضعیت تالاب را خوب ارزیابی و بیان کرد: برای این که تالاب دوباره دچار خشکسالی نشود نیاز به یک هماهنگی با مسوولان امر داریم که انشاءلله با همکاری همه بتوانیم وضعیت تالاب را در حد مطلوب نگه داریم.

تالاب امیرکلایه لاهیجان 1230 هکتار مساحت دارد و یکی از تالاب های بین المللی محسوب می شود که در سال 54 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است