آرشیو چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۶۲
اخبار اقتصادی
۴

یک مقام مسئول:

سهم شیر مدارس از مصرف ملی باید افزایش یابد

سهم شیر مدارس از مصرف ملی در ایران حدود 2.7 درصد است که این رقم حتی از سهم کشورهایی که مصرف سرانه بسیار بالایی دارند نیز کمتر است.

محمود نجفی عرب مدیرعامل صنایع شیر ایران در گفت وگو با خبرگزاری فارس، افزود: سهم شیر مدارس در بین مجموع شیر مصرفی در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در تایلند این عدد 25 درصد از مصرف ملی، ژاپن 9 درصد، آمریکا 7 درصد، فنلاند 5 درصد، نروژ و سوئد 4 درصد است و چنانچه ملاحظه می شود در کشورهایی که مصرف سرانه شیر بالاو فرهنگ مصرف عمومیت دارد، سهم شیر مدارس از مصرف ملی کم، ولی در کشورهایی که مصرف سرانه پایین و فرهنگ مصرف وجود ندارد، سهم شیر مدارس درصد عمده ای را به خود اختصاص می دهد.

مدیرعامل صنایع شیر ایران افزود: در ایران سهم شیر مدارس از مصرف ملی حدود 2.7 درصد است که این رقم متاسفانه حتی از سهم کشورهایی که مصرف سرانه بسیار بالایی دارند، نیز کمتر است و اصولاجایگاه و سهم شیر مدارس نسبت به کل شیر مصرفی عموما به برنامه های ترغیب کننده آن در مدارس بستگی دارد.

مدیرعامل صنایع شیر ایران در مورد وضعیت شیر مدارس در ایران اظهار داشت: در یکی از مطالعاتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در سطح ملی و با هدف ارزیابی سوءتغذیه کودکان انجام دادند، مشخص شد که از هر 7 کودک در زمان ورود به مدرسه یک نفر دچار کاهش وزن است. همچنین 15.2 درصد کودکان کوتاهی قد متوسط تا شدید را نشان می دادند.

وی ادامه داد: این مطالعه نشان داد که میزان مصرف مواد غذایی مضر مانند قندها به میزان 35 درصد افزایش دارد، در حالی که دریافت تخم مرغ به میزان 20 درصد، سبزیجات 12 درصد و انواع میوه 5 درصد کمتر از نیاز روزانه دریافت می شود.

نجفی افزود: با توجه به نتایج مطالعات به دست آمده در مورد شیوع سوءتغذیه در میان کودکان و بافت جمعیتی کشور که بسیار جوان است به نظر می رسد توجه جدی مسئولان به بحث شیر مدارس می تواند به عنوان یک راهکار موثر و مطمئن در جهت اصلاح رفتارهای تغذیه ای جامعه و ارتقای سطح سلامت جامعه مد نظر مسئولان قرار گیرد.