آرشیو چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۹۵
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

الاهرام:طرفداری از ولایت فقیه دیگر شیعه و سنی نمی شناسد

روزنامه مصری الاهرام با وجود تلاش برای تخطئه ولایت فقیه (با استفاده از مواضع آقای منتظری) اذعان کرد طرفداران این مدل سیاسی-مذهبی در سراسر خاورمیانه و از جمله مصر گسترش یافته اند.

این روزنامه با اشاره به ملاقات چندی پیش منتظری با اعضای گروهک نهضت آزادی و ادعای وی مبنی بر اینکه ولایت مطلقه فقیه، شرک است می نویسد: ولایت مطلقه فقیه اولین بار توسط ]آیت الله[ خمینی به کار برده شد و وارد قانون اساسی شد. یک عالم شیعه به نام شمس الدین محمدبن مکی عاملی متولد سال 725هجری قمری که در جنوب لبنان در دمشق کشته شد و به شهید اول شهرت یافت، مفهوم ولایت فقیه را طرح کرد اما او به خاطر مواضعش در سال 786 هجری به جرم ارتداد و رافضی بودن اعدام شد.

الاهرام آنگاه با تلاش برای حزب سیاسی تلقی کردن ولایت فقیه می نویسد: خمینی کسی بود که مفهوم ولایت فقیه را به شیوه مدرن مطرح کرد. در واقع او نظرات خود را بر صدور انقلاب پایه گذاشت. حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در جنگ 2006 در بیروت این قضیه را پذیرفت. او گفت: «آنها فکر می کنند با گفتن حزب ولایت فقیه ما را تحقیر می کنند. من افتخار می کنم یک عضو حزب ولایت فقیه باشم.»

این روزنامه آنگاه از رویکرد اخوان المسلمین مصر به این مسئله انتقاد کرده و می نویسد: برخی مدعیان مخالفت با فرقه گرایی و مذهب شیعه، خود آشکارا از جریان و حزب سیاسی ولایت فقیه حمایت می کنند. مهدی عاکف رهبر اخوان المسلمین در مصاحبه با روزنامه کویتی النهار با این پرسش روبرو شد که نظرش درباره گسترش نفوذ شیعه در منطقه چیست. وی پاسخ داده بود: «من مخالفتی با آن ندارم. ما 56 کشور سنی در سازمان کنفرانس اسلامی داریم، پس چرا در حالی که ایران تنها کشور شیعه در دنیاست باید از این کشور ترسید؟»

الاهرام اضافه می کند: چیزی که رهبر اخوان المسلمین فراموش کرده این است که شیعه ایرانی، جوهره شیعه نیست.(!) ایران در حال انتشار حزب ولایت مطلقه فقیه است، ایده ای که یک مرد ]شهید اول[ به خاطر طرح آن و به اتهام ارتداد محکوم به اعدام شد. متاسفانه مهدی عاکف تنها نیست. فهرست بلندبالایی از طرفداران ایران وجود دارد که با نظران اخوان المسلمین موافق اند.