آرشیو یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۴۱۴۷
اجتماعی
۴

در مراسمی با حضور سخنگوی دولت

تعزیه ثبت ملی شد

گروه اجتماعی تعزیه و آئین های عاشورایی به عنوان دهمین اثر در فهرست آثار ناملموس به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در مراسم ثبت ملی تعزیه آئین های عاشورایی در سالن اجلاس سران، عاشورا را یک نماد و رمز دانست و گفت: عاشورا رمز عدالت خواهی، حق جویی، آرمانخواهی، ظلم ستیزی، ایثار، اخلاص، عشق و زیبایی است، براین اساس در طول تاریخ همه ذوق، توان و استعداد انسان ها در تجلی و بروز چنین صحنه ای از زیبایی و کمال به منصه بروز رسیده است.

غلامحسین الهام افزود: همه هنرها وقتی به آستانه عاشورا رسیدند، شکوفا شدند، زیرا این ویژگی ها، ویژگی های فطری انسان ها هستند و عاشورا صحنه بروز خلاقیت هنری و استعدادهای ژرف انسانی در این عرصه است. در حقیقت هنر عاشورایی زیباترین و شکوفنده ترین هنرهاست. بنابراین تکریم می کنم کسانی را که نمادهای عاشورا را جاودانه و فرهنگ عاشورایی را در همه انواع هنر پایدار می کنند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با اشاره به این که ما اکنون به سوی اربعین انقلاب اسلامی می رویم و اربعین، پختگی یک نهضت است، گفت: ثبت عاشورا، یک حرکت رو به جلو و روی منطق و خردورزی است و ما باید آن را به عنوان یک بسته به جهانیان عرضه کنیم. اسفندیار رحیم مشایی افزود: قطعا برای همه ما، این نکته اهمیت دارد که عاشورا پس از حدود یک هزار سال، امروز به یقین زنده تر از همیشه در تاریخ است و ما نیز هیچ زمانی را در تاریخ سراغ نداریم که فرهنگ و آئین عاشورایی به این اندازه زنده و پرشور باشد.

همچنین معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم گفت: تعزیه مثل دیگر آئین ها و نمودهای میراث ناملموس، بروز یک فرهنگ ریشه دار در لباس یک آئین و مراسم است. امسال که سال آغاز ثبت مراسم و آئین های معنوی است، تلاش کرده ایم به مناسبت های خاص، آئین و مراسم ویژه آن مناسبت را ثبت کنیم. این روند با ثبت نوروز آغاز و با آئین های رمضان، روز قدس، شب یلدا، مراسم شب هشتم ماه محرم در استان زنجان، آئین های پهلوانی و زورخانه ای و اذان استاد مؤذن زاده اردبیلی تداوم پیدا کرد. امروز نیز تعزیه را به عنوان یکی از بارزترین مراسم مکتب تشیع به ثبت رساندیم.