آرشیو یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۴۱۴۷
بین الملل
۲۷

طرح آتش بس غزه در ابهام

گروه بین الملل حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به مناطقی در نوار غزه چشم انداز امضای قرارداد 18 ماهه آتش بس را که قرار بود تا امروز محقق شود، در ابهام قرار داد.

یک خبرگزاری فلسطینی اعلام کرد جنگنده های صهیونیستی در تازه ترین حملات دو بار اهدافی را در نزدیکی بازار اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه هدف قرار دادند.

جنگنده های صهیونیستی همچنین سلسله حملات دیگری را نیز در نوار مرزی رفح در جنوب نوار غزه انجام دادند که باعث زخمی شدن شماری از شهروندان فلسطینی شد.

همچنین در حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به خان یونس نیز یک فلسطینی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

علاوه بر این، قایق های جنگی ارتش رژیم صهیونیستی منطقه ای از شمال شهر غزه را هدف تیراندازی قرار دادند. اما نیروهای فلسطینی نیز در پاسخ به این حملات، دو راکت را به جنوب اسرائیل پرتاب کردند.

در پی تداوم این حملات، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درباره این که توافق آتش بس با رژیم صهیونیستی در نوار غزه تا روز یکشنبه (امروز) از سوی مصری ها اعلام شود، ابراز تردید کرد.

خالد مشعل به خبرگزاری فرانسه گفت: مصری ها گفتند خبر این آتش بس را تا روز یکشنبه اعلام می کنند اما یک رشته پیچیدگی ها وجود دارد.

جنبش حماس روز پنجشنبه خبر داد مصر قرار است تا 48 ساعت آتی یک توافق آتش بس 18 ماهه را در نوار غزه اعلام کند.

موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در این باره گفت آتش بس 18 ماه طول خواهد کشید و شامل گشایش تمام گذرگاه های تجاری بین اسرائیل و غزه است.

مصر در این مورد عملیات چند مرحله ای را پیشنهاد کرده است که با اعلام آتش بس آغاز می شود و سپس شامل توافق در مورد تبادل اسرا و گشایش گذرگاه های مرزی و مذاکرات آشتی بین گروه های فلسطینی خواهد شد.

از سوی دیگر، ابومرزوق گفت که موضوع گلعاد شالیت، اسیر اسرائیلی از موضوع آتش بس جدا است و برای دستیابی به توافق در مورد مبادله اسرا نیز باید مذاکراتی انجام گیرد.