آرشیو یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۴۱۴۷
سلامت
۱۸

پله پیمایی و رسیدن به سلامتی

کبری آکیش

پیشرفت روزافزون علم و فناوری های نوین درکنار مزیت های متعددی که برای جوامع بشری داشته، همواره اثرات جانبی ناخوشایند و حتی مخرب بر جسم و روح انسان گذاشته است.

امروزه بسیاری از فعالیت ها و کارهای مهم به وسیله کامپیوتر و اینترنت و در اصل پشت میزها انجام می شود. در بیشتر اداره ها کارمندانی را می بینیم که شاید فقط برای خوردن ناهار یا استفاده از سرویس بهداشتی از پشت میزهای خود برای چند دقیقه ای بلند می شوند و ساعت های طولانی بدون هیچ تحرک فیزیکی مشغول به فعالیت هستند. در ساختمان های چند طبقه وجود آسانسور، پله برقی و دیگر تجهیزات مدرن موجب شده است که تحرک افراد تا حد قابل توجهی کاهش یابد. اخیرا گروهی از محققان دانشگاه ژنو مطالعاتی روی افرادی که در محیط های بسته کار می کنند، انجام داده و دریافته اند که این افراد اگر فقط به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنند و برای پیگیری کارهای خود در طبقات مختلف ساختمان پله پیمایی کنند، سالم تر می مانند و میزان مرگ و میر در این افراد تا 15 درصد کاهش می یابد.

«فیلیپ مایر» محقق ارشد دانشگاه ژنو اظهار می کند: «پله پیمایی در افراد کم تحرک به تناسب وزن، تنظیم فشار خون و تعادل بدن کمک می کند.

در تحقیقی که در دانشگاه ژنو انجام شده است، از یکصد نفر از کارکنان دانشگاه ژنو خواسته شد که به مدت سه ماه فقط از پله استفاده کنند، نتایج حاصله از این آزمایش بسیار چشمگیر بود و کاهش وزن، کاهش تجمع چربی، کنترل فشار خون و کلسترول به عنوان اثرات مفید استفاده از پله ها در این افراد بشدت مشهود بود.