آرشیو شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۴۱۶۱
فرهنگ و اندیشه
۱۰
نقد و نظر

ردیابی آرای فیلسوفان مسلمان در تاریخ فلسفه

دکتر یحیی یثربی، پژوهشگر فلسفه و حکمت اسلامی، معتقد است در کتاب هایی که با عنوان تاریخ فلسفه نوشته شده است، تنها به گزارشی از آرا و عقاید فیلسوفان مسلمان قناعت شده و باورهای آنان از نظر سابقه ردیابی و از نظر آثار و نتایج بررسی نشده است.

دکتر سید یحیی یثربی در گفت وگو با ایبنا، از چاپ جدیدترین کتابش با عنوان «تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی» خبر داد و گفت: من در این کتاب مسائل اساسی فلسفه اسلامی را مانند چیستی فلسفه، وجودشناسی، علیت، ذات و صفات خدا، آفرینش جهان و انسان شناسی از یونان باستان پی گرفته ام و به نقد و تحلیل آن پرداخته ام.

همچنین بسیاری از مبانی یونانی که در فلسفه ما زمینه پیدایش مسائلی از قبیل سنخیت علت با معلول یا قاعده معروف الواحد را فراهم آورده اند، نقد کرده ام و توضیح داده ام. سعی کرده ام جایگاه فلسفه مان را در اکثر مسائل روشن کنم، از جمله این که ما می توانیم بفهمیم ابن سینا چه چیزی بر کار فارابی افزوده است یا ملاصدرا در علیت چه بحثی دارد که پیشینیان ندارند. در حقیقت، معتقدم که در برداشت ما از فلسفه اشتباهاتی وجود دارد که من در این اثر به روشن کردن آنها پرداخته ام.

چاپ اول کتاب «تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی» در 900 صفحه به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بزودی منتشر خواهد شد.