|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران87/12/28: هركس بايد عاشق كاري باشدكه انجام مي دهد
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6663
دوشنبه بيستم آذر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 4170 28/12/87 > صفحه 20 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


هركس بايد عاشق كاري باشدكه انجام مي دهد
گفت و گو با استفان وه و مارسل درن، نوازندگان پيانو

نويسنده: مانا لقماني


    استفان وه متولد مارس ۱۹۷۲ و مارسل درن متولد مارس ۱۹۷۳ در آلمان، هر دو از دوران كودكي به پيانو علاقه مند شدند و سال هاي متمادي زير نظر استادان بزرگ موسيقي كلاسيك آموزش ديده اند كه همين زمينه را براي رشد و موفقيت چشمگيرشان فراهم كرده است. اين دو هنرمند پيانيست، در تابستان ۱۹۹۶ پس از آشنايي با يكديگر دريافتند كه در وجودشان حسي مشترك وجود دارد و از همان زمان بود كه گروه مشهورشان به نام«پيانو تيمنت»متولد شد. اين دو پيانيست با اجراي قطعات به صورت چهاردستي بر روي يك پيانو، كارهاي فوق العاده اي انجام مي دهند كه همين حركات و شيوه خاص نوازندگي آنان كه گاه به صورت بداهه انجام مي شود، مورد استقبال ويژه همه مخاطبان در هر جاي دنيا قرار مي گيرد و آنها را پس از سال ها داراي سبك منحصر به فردي كرده است. اين گروه علاوه بر كسب جوايز بسيار ارزشمند بين المللي، موفق شده اند در رتبه بهترين هاي جهان در سال ۲۰۰۸ مقام دهم را به خود اختصاص دهند. هفته گذشته، اين دو پيانيست آلماني كه براي نخستين بار به ايران آمده بودند، برنامه اي را در تالار وحدت با عنوان شب هاي طلايي ايران و آلمان به صحنه بردند كه با استقبال مخاطبان ايراني رو به رو شد.
    با توجه به برنامه اي كه اين چند شب در تالار وحدت اجرا كرديد، استقبال ايراني ها را چگونه ارزيابي مي كنيد
    استفان وه: از آنجا كه اين نخستين بار بود كه به ايران آمده بوديم و در اين كشور اجرا داشتيم، چيز زيادي درباره سليقه مردم ايران نيز نمي دانستيم. بنابراين اصلاً انتظار چنين استقبالي را از سوي ايرانيان نداشتيم و اين در نوع خود براي ما جالب و بي نظير بود.
    مارسل درن: من نيز با استفان موافقم!از آنجا كه پيش از اين در دبي اجرا داشتيم، درباره استقبال ايراني ها از كنسرتمان حدس هايي مي زديم؛ اما هرگز تصورش را هم نمي كرديم كه تا اين اندازه از ما استقبال شود. ضمن اينكه در ايران به عنوان يك كشور مسلمان برخلاف كشور امارات، از آن محدوديت هايي كه براي حضور زنان در اماكن عمومي قائل مي شوند خبري نبود و خانم ها و آقايان مي توانستند بدون هيچ مشكلي از برنامه لذت ببرند.
    با توجه به اين كه شما در كشورهاي گوناگون كنسرت برگزار مي كنيد، در انتخاب قطعاتي كه اجرا مي كنيد تا چه اندازه سليقه مخاطب را درنظر مي گيريد
    مارسل درن: معمولاً تلاشمان بر اين است تا از قطعاتي استفاده و آنها را طوري اجرا كنيم كه مورد استقبال مخاطب قرار گيرد و البته با توجه به اين كه تا كنون به ايران نيامده بوديم، چيز زيادي از سليقه موسيقايي ايرانيان نمي دانستيم؛اما اميدواريم براي دفعات آينده، تغييراتي را صورت دهيم. ما پنج بار به كشور چين سفر كرده ايم و در آنجا اجراهاي مختلفي داشته ايم و تا اندازه اي به سليقه موسيقايي مردم چين آشنا شده ايم و مردم هم بسيار اين برنامه ها را دوست داشتند و اميدواريم در ايران هم چنين اتفاقي بيفتد.
    در اين كنسرت از شيوه اي معروف به چهاردستي استفاده كرديد. مي خواستم كمي درباره اين شيوه و اينكه نخستين بار توسط چه كسي از آن استفاده شد، توضيح دهيد.
    استفان وه: اين شيوه نوازندگي، در واقع چندان هم تازه نيست و از زمان موتزارت و بتهوون هم از اين سبك براي نوازندگي استفاده مي شده و ما اين سبك را ابداع نكرده ايم. به هر حال ويژگي بارز اين شيوه چه آن زمان و چه امروز كه اين سبك اجرا مي شود، اجراي قطعات توسط دو نوازنده بر روي يك ساز مشترك است. هدف از به كارگيري اين شيوه نوازندگي اين است كه اگر شنوندگان چشمان خود را ببندند و تنها به موسيقي گوش دهند، به نظرشان مي آيد كه اين اجرا تنها توسط يك نوازنده صورت مي گيرد. درباره اينكه چه كسي نخستين بار از اين شيوه استفاده كرده است، آگاهي دقيق ندارم؛اما حدس مي زنم كه قدمت نوازندگي به اين سبك، به زمان موتزارت و بتهوون بازگردد.
    بنابراين اين طور مي توان گفت كه پيانو يگانه ساز موسيقايي است كه شيوه چهار دستي بر روي آن اجرا مي شود.
    استفان وه: البته كه همين طور است و بسيار هم منحصر به فرد بوده و اگر در كنسرتي كه اجرا شد دقت كرده باشيد، ما از قابليت ها و ويژگي هاي منحصر به فرد سازي مانند پيانو، نهايت استفاده را كرده بوديم. روشن تر بگويم ويژگي پيانو به اين است كه به سبب وسعت صدادهي، داراي صداهاي گوناگون زير و بم بوده و نوازندگي به اين شيوه سبب مي شود تا اين تصور براي شنونده اي كه ساز را نمي بيند به وجود بيايد كه انگار از دو ساز استفاده مي شود.
    استفاده از اين سبك، چه تاثيري در اجراي هر چه بهتر يك قطعه موسيقي دارد
    مارسل درن: قطعاً نوازندگي به اين شيوه، امكانات بيشتري را به نوازنده مي دهد تا بتواند قطعات را بهتر و كامل تر اجرا كند و از جهاتي هم امكان داشتن خلاقيت هر چه بيشتر را در اختيار نوازنده قرار مي دهد. اينكه به جاي دو دست، چهار دست همزمان براي اجراي يك قطعه كار مي كند، زمينه مناسب را براي پرورش آن آهنگ فراهم مي كند.
    در كنسرتي كه در تالار وحدت توسط شما اجرا شد، از قطعات گوش آشنايي استفاده كرده بوديد كه با وجود ايراني نبودن آنها، مورد استقبال و توجه شنونده ايراني نيز قرار گرفت. آيا انتخاب اين قطعات علت خاصي داشت
    مارسل درن: استفاده از چنين قطعاتي به اين خاطر بوده است كه به سبب اجراي چهاردستي آنها، بتوانيم ارتباط بيشتر و بهتري با مخاطب خود برقرار كنيم و آن تاثيري را كه درنظر داريم، بر مخاطب بگذاريم. به هر حال اجراها به صورت دونفري و چهاردستي بر روي يك ساز مشترك صورت مي گيرد و هدف نهايي تاثير روي مخاطب است. به همين خاطر، برخي آهنگ هايي كه پيشتر اجرا شده را با اين شيوه اجرا مي كنيم تا شنونده لذت بيشتري ببرد. البته قطعات ديگري را هم به همين سبك اجرا مي كنيم؛ اما در اجراهاي عمومي مي كوشيم تا بيشتر از همان قطعات گوش آشنا استفاده كنيم.
    شما در طول اجراي خود با يكديگر هماهنگي خاصي داشتيد و اين هماهنگي از كجا سرچشمه مي گيرد و در اجراي هر چه بهتر قطعات چه تاثيري دارد
    ـ استفان وه: ما ۱۳سال پيش با هم آشنا شديم و از همان زمان تلاش كرديم تا با همكاري يكديگر كنسرت هاي كوچكي را به صورت خيلي معمولي و غيررسمي در شهر محل اقامت خودمان برگزار كنيم و ديديم كه مردم به اين كنسرت ها و آهنگ هايي كه در آنها اجرا مي شد، علاقه نشان مي دهند. به همين سبب كار را با همديگر ادامه داديم و در اوايل كار، مارسل بيشتر نوازنده آهنگ هاي پاپ بود و من آهنگ هاي جاز را اجرا مي كردم. بعدها كوشيديم تا اين دو سبك را مشتركاً روي يك ساز به صورت چهاردستي به صورت تركيبي اجرا كنيم تا بتوانيم قطعات زيباتري را ارائه دهيم. البته اين كار ميسر نشد، مگر با تمرين هاي سنگين و مداوم.
    
    هركس بايد عاشق كاري باشدكه انجام مي دهد / گفت و گو با استفان وه و مارسل درن، نوازندگان پيانو مانا لقماني
    


 روزنامه ايران، شماره 4170 به تاريخ 28/12/87، صفحه 20 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 156 بار
    



آثار ديگري از "مانا لقماني"

  گفت وگو با پي;مان ي;زداني;ان، آهنگساز: آهنگ را براي فيلم مي سازم نه مخاطب
مانا لقماني، ايران 1/4/88
مشاهده متن    
  موسي;قي; باي;د مخاطب را به تفكر وادارد / گفت و گو با امي;ن سالمي; و حمي;د خزاعي;،اعضاي ارکستر آکادمي;ک تهران
مانا لقماني، ايران 3/3/88
مشاهده متن    
  دوان؛ نمادي از تمدن ايران باستان
مانا لقماني، ايران 3/2/87
مشاهده متن    
  گپي با امير صراف، به بهانه برپايي كنسرت پيانو در فرهنگسراي نياوران؛ موسيقي به فعاليت هاي اجتماعي زنده است
مانا لقماني، اعتماد ملي 22/9/86
مشاهده متن    
  بيمارستان يا بيمار ستان!
مانا لقماني ، همشهري 1/6/85
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه معرفت اقتصاد اسلامي
متن مطالب شماره 1 (پياپي 15)، پاييز و زمستان 1395را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است