آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۹
صفحه آخر
۲۰
پیشنهاد روز

سرکشی به بزرگ ترین کتابخانه دیجیتال جهان

بهاره صفوی

دنیای اینترنت و فضای سایبر این روزها آنچنان پیشرفت کرده که برای بسیاری از کارها حتی لازم نیست از پشت میز کارتان هم تکان بخورید. تنها کافی است با وارد کردن یک نشانی و فشردن یک دکمه در کسری از ثانیه به گوشه دیگری از این کره خاکی سفر کنید. اگرچه این موضوع به دنیای کتابخوان ها و کتاب دوستان هم چند سالی است وارد شده و به کمک آن امکان دسترسی به بسیاری از کتاب های نایابی که در قفسه های کتابخانه های کوچک و بزرگ دنیا سال هاست خاک می خورند فراهم شده است، اما امروز با افتتاح بزرگ ترین کتابخانه های دیجیتال جهان در دفتر مرکزی یونسکو واقع در پاریس، این امکان به نقطه عطف خود رسیده است.

با افتتاح این کتابخانه الکترونیکی علاقه مندان از سراسر جهان می توانند به منابع الکترونیکی آن از طریق وب سایت www.worlddigitallibarary.org دسترسی رایگان و نامحدود داشته باشند.

ایده ایجاد چنین کتابخانه ای اولین بار توسط جیمز بیلینگتون، کتابدار کتابخانه کنگره آمریکا (بزرگ ترین کتابخانه جهان) ارائه شد که در پی آن امکان دستیابی به کتاب های کمیاب و نایاب، نقشه ها، خط نوشته ها، فیلم ها و عکس های مختلف از سرتاسر جهان ایجاد شده است.

هدف اصلی از ایجاد چنین کتابخانه ای که از منابع تمامی کتابخانه ها و آرشیوهای جهان تشکیل شده است کاهش فاصله دیجیتال میان کشورهای مختلف، ایجاد درک بهتر میان فرهنگ های مختلف و به وجود آوردن منابع جهانی آموزشی عنوان شده است.

این کتابخانه با جمع آوری بی قیمت ترین آثار هنری از چین باستان تا خط نوشته های ایران و یا تصاویری از آمریکای لاتین نخستین به سومین کتابخانه بزرگ دیجیتال جهان تبدیل شده و پس از موتور جستجوی کتاب گوگل و پروژه یوروپینای اتحادیه اروپا قرار گرفته است.32 کتابخانه و موسسه فرهنگی از برزیل تا انگلستان، چین، مصر، فرانسه، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی و ایالات متحده در اجرای این پروژه با یونسکو همکاری داشته اند.

بزرگ ترین کتابخانه دیجیتال جهان در زبان های عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی، روسی و اسپانیایی فعال بوده و زبان های دیگر نیز متناسب با نیاز به این سایت افزوده خواهد شد.