آرشیو شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۶۶۸۷
اقتصادی
۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران: آب شرب قم از الیگودرز تامین می شود

بخش اقتصادی:

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: بخشی از آب آشامیدنی شهر قم و شهرهای کویری مانند خمین، گلپایگان، خوانسار، محلات، سلفچگان و ساوه از سرشاخه های دز تامین می شود.

خسرو ارتقایی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعات 2، 3 و 4 تونل انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به پایان رسیده و با اجرای این طرح سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های دز به سد گلپایگان و کوچری انتقال و بخشی از آب شهرهای کویری تامین خواهد شد.

وی افزود: آبی که قرار است برای تامین بخشی از آب آشامیدنی قم و دیگر شهرها و روستاهای کویری از الیگودرز منتقل شود به خلیج فارس سرازیر می شد و با مطالعاتی که صورت گرفته است خللی در تامین آب کشاورزی استان خوزستان نیز ایجاد نخواهد شد.

ارتقایی یادآور شد: طرح انتقال آب سرشاخه های دز به قم تا سال 90 به اتمام می رسد. وی در عین حال گفت: البته بخشی از آب قم همچنان از سد پانزده خرداد و چاه های زیرزمینی تامین خواهد شد اما با انتقال آب سرشاخه های دز کیفیت آب قم بهبود می یابد.

مهندس ارتقایی هزینه اجرای این طرح را 850 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 230 میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است.

وی همچنین با بیان اینکه ورودی آب سدهای تهران 22 درصد کاهش دارد گفت:

گرچه میزان بارندگی در سال آبی جاری در تهران پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما مخازن سدهای چهارگانه تهران نسبت به سال گذشته 120 میلیون مترمکعب کمبود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص احتمال جیره بندی آب در تهران در تابستان اظهار داشت: با صرفه جویی 10 تا 15 درصدی مردم در ماه های تیر و مرداد که اوج گرماست آب جیره بندی نخواهد شد.