آرشیو شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۴۲
ورزش
۱۸

ظلم فوتبال به سایر ورزش ها در کشور

مرادی: کشورهای مدعی دنیا صاحب ورزش پایه اند

گروه ورزش: در نشست طرح توسعه شنای کشور، رئیس فدراسیونبا تقدیر از استان های فعال در اجرای طرح توسعه، بویژه هیات های شنای استان های مرکزی و خراسان رضوی گفت: در دنیای امروز، کشورهایی می توانند ادعا کنند صاحب ورزش هستند که صاحب ورزش پایه اند.

وحید مرادی افزود: پول فوتبال باعث شده سایه این ورزش روی سایر رشته ها سنگینی کند، آن هم به دلیل نقش بسزایی که در رشد سرمایه و اقتصاد کشورها دارد.

رئیس فدراسیون شنا ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، هزینه فوتبال از خزانه دولت تامین نمی شود بلکه اقتصاد فوتبال برای این بخش طراحی شده و به صورت مستقل به درآمدزایی و هزینه می پردازد و این گونه نیست که هزینه های فوتبال از بودجه محدود باشگاه های دولتی یا مالیات تامین شود. امروز 200 میلیارد تومان پول فوتبال تنها بین 130 تا150 نفر در گردش است و این ظلم بزرگی به سایر رشته هاست. مرادی اضافه کرد: تعریف توسعه ورزش و هزینه کردن پول در دنیا متفاوت است و کشورهای پیشرفته از ورزش درآمدزایی می کنند، در حالی که در ورزش ما فوتبال نسبت به سایر رشته ها ارجحیت دارد و بخش عمده پول ورزش در آن صرف می شود بدون آن که بازدهی لازم را برای ورزش کشور به همراه داشته باشد. رئیس فدراسیون شنا با گله از نبود سرمایه گذاری مناسب در رشته شنا گفت: در شنا پول نداریم. اگر هم استخر ساخته شود با نیت های دیگر ساخته می شود و وظیفه ما در شرایط کنونی اجرای طرح توسعه با همین بضاعت موجود و با وجود نداشتن پول استخر و امکانات است.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه شنای کشور گفت: ما در حال حاضر 5000 استخر دولتی و خصوصی داریم که تعدادی از آنها به آیین نامه طرح توسعه سازمان تربیت بدنی عمل کردند و تعدادی هم به این آیین نامه بی توجه بودند.