آرشیو شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۴۲
سلامت
۵

بستنی بخورید اما یک یا دو بار در هفته

گروه سلامت: یک متخصص تغذیه گفت: یک لیوان شیر 150 کالری به بدن انرژی می رساند که 250 میلی گرم کلسیم دریافت می شود و از یک بستنی که 230 کالری دارد شاید حدود 60 میلی گرم کلسیم دریافت شود و بستنی نیاز بدن به کلسیم را تامین نمی کند.

مسعود کیمیاگر در گفتگو با فارس افزود: بستنی خوب از دیدگاه صنعت بستنی است که با هوا حجم پیدا کرده باشد. 30 درصد حجم بستنی از هوا تشکیل شده است و حجم آن را افزایش می دهند. علت این که افراد از خوردن بستنی حس خوبی پیدا می کنند به دلیل هوای موجود در بستنی است.

وی گفت: بستنی های میوه ای از نظر تغذیه بسیار بهتر است و باید در ساختن بستنی از عصاره، رنگ و اسانس های مجاز استفاده کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: هر یک گرم از بستنی 5/2 کالری دارد که یک بستنی چوبی معمولی 120 کالری، یک بستنی شکلاتی 200 کالری و یک بستنی سنتی 230 کالری به بدن انرژی می رساند.

کیمیاگر افزود: یک لیوان شیر 150 کالری به بدن انرژی می رساند که 250 میلی گرم کلسیم دریافت می شود و از یک بستنی که 230 کالری دارد شاید حدود 60 میلی گرم کلسیم دریافت شود که نسبت چگالی کلسیم در بستنی نسبت به چگالی کلسیم در شیر و لبنیات کمتر است.

این متخصص تغذیه گفت: بستنی نسبت به تنقلات دیگر مثل چیپس و پفک بهتر است و بچه هایی که هر روز عادت به خوردن بستنی دارند در معرض چاقی هستند. بهتر است که بچه ها یک تا 2 بار در هفته بیشتر از بستنی استفاده نکنند. کسانی که شیر و لبنیات نمی خورند با خوردن بستنی نیاز کلسیم آنها تامین نمی شود.