آرشیو شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۴۲
فرهنگ و هنر
۱۶

آغاز ساماندهی قبرستان تاریخی تخت فولاد اصفهان

گروه فرهنگ و هنر: پس از یک دهه تخریب مداوم قبرستان تاریخی تخت فولاد، سازمان میراث فرهنگی تصمیم به ساماندهی و مستندنگاری آن گرفته است.

سیاوش صابری، مدیر دفتر بناها و محوطه های تاریخی کشور با اعلام این خبر به میراث خبر گفت: اعتباری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ساماندهی و مستندنگاری گورستان تاریخی تخت فولاد در نظر گرفته شده است که طی آن، مقابر مهم این قبرستان شناسایی می شود.

قبرستان تاریخی تخت فولاد یکی از قبرستان های مشهور کشور محسوب می شود که در استان اصفهان واقع شده است. این قبرستان به دستور شهردار وقت اصفهان اوایل دهه 80 شمسی به طور گسترده مورد تخریب قرار گرفت. در این قبرستان، مقابر مهمی به همراه سنگ قبرهای تاریخی وجود داشتند که امروز تنها بخش اندکی از آنها سالم مانده است. صابری گفت: مستندسازی قبرستان تاریخی تخت فولاد با شناسایی مقابر تاریخی و شخصیت های مهمی که از دوره صفوی تا قاجاریه در آن مدفون هستند، آغاز می شود.

وی در ادامه گفت: با شناسایی این اشخاص و ساماندهی محوطه می توان گردشگران را به سمت بازدید از این فضای تاریخی هدایت کرد و به این ترتیب، بخش های باقیمانده از این قبرستان را دوباره احیا کرد. به گفته وی، پیش از این در سمرقند نیز چنین تجربه ای انجام گرفته است. در این شهر، قبرستانی تاریخی وجود دارد که به «شاه زنده» شهرت دارد. ساماندهی و مستندنگاری این قبرستان باعث شده تا امروز تعداد زیادی گردشگر برای دیدن آن راهی سمرقند شوند.

در حال حاضر، تنها بخش اندکی از فضای تاریخی این قبرستان سالم مانده است؛ این در حالی است که تخت فولاد در تمام کشور منحصر به فرد بود و دیگر نمونه ای مثل آن وجود ندارد.

این قبرستان با قبرستانی چون «پرلاشز» در پاریس مقایسه می شد. در آن قبرستان نیز شخصیت های مهم تاریخی از جمله آهنگسازی چون موتسارت و نویسنده ایرانی، صادق هدایت مدفون هستند.