آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۵۱
ایران
۱۵

آسفالت، حافظه تاریخی حسین آباد را پاک کرد

گروه شهرستان ها: شهرداری شوش طی اقدام تازه ای به منظور گسترش کارخانه آسفالت که درست روی محوطه باستانی حسین آباد ساخته شده است، بخشی از آثار باستانی این محوطه را تخریب کرد. در پی این تخریب یک تابوت سفالی نیز از بین رفت.

اکبر عزیزی، سرپرست محوطه باستانی شوش با اعلام این خبر به CHN می گوید: در سال 1367 طی ابلاغیه ای از شهرداری خواسته شده تا این کارخانه را جمع آوری کند. اما از آن تاریخ تاکنون نه تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه محوطه باستانی حسین آباد قربانی افزایش مخازن جدید قیر این کارخانه هم شده است.

شهرداری بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی خوزستان یا پایگاه میراث فرهنگی شوش قصد افزودن مخازن جدید قیر را به کارخانه داشته و بر اثر گودبرداری های صورت گرفته آثار این تپه باستانی را تخریب کرده است.

به گفته عزیزی یک تابوت سفالی که هنوز مشخص نیست به چه دوره ای تعلق دارد بر اثر این اقدام تخریب شده است. همچنین با کنده شدن زمین، بخشی از دیوار و خشت های نمایان شده آن هم بشدت تخریب شده اند.

هنوز مشخص نشده است که این خشت ها به کدام دوره عیلامی و هخامنشی تعلق دارند.

کارخانه آسفالت شوش روی محوطه باستانی حسین آباد ساخته شده است.

به گفته عزیزی این تخریب ها در عمق 3 متری بوده و از آنجایی که در داخل کارگاه صورت می گرفته، یگان پاسداران شوش متوجه آن نشده است.

با وجود اخطارهای مسوولان پایگاه میراث فرهنگی شوش به شهرداری، دوباره ساخت مخزن قیر از سر گرفته شد که هم اکنون با حضور نیروهای پلیس 110 فعالیت شهرداری متوقف شده است.

عزیزی گفت: مسوولان کارخانه آسفالت از ورود ما به کارگاه ممانعت کرده بودند که با حضور پلیس 110 مجبور به باز کردن درها شدند.

هم اکنون صورت جلسه این تخریب توسط پلیس 110 در حال نوشته شدن است.

پیش از این و در پی بررسی و شناسایی شهر شوش، مشخص شد که این شهر درست روی محوطه های باستانی شوش ساخته شده است و به همین علت باید برای تمام ساخت و سازهایی که در شوش صورت می گیرد، از سازمان میراث فرهنگی استعلام شود.