آرشیو چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۶۶
شهرستان ها
۱۱

تولید و پرورش گل لاله، صنعتی ارزآور است

کرج- خبرنگار کیهان:

تولید و پرورش گل لاله صنعتی برای کشور ارزآور است و سالانه 300 هزار پیاز لاله به کشورهای آسیای مرکزی صادر می شود.

علی غلامی نخستین تولیدکننده و پرورش دهنده گل لاله و مدیر برگزاری جشنواره لاله ها با اعلام این خبر گفت: امسال با تولید چهار نوع جدید گل لاله گامی اساسی در تکمیل بانک ژن این گیاه برداشته شد.

وی، طبیعت زیبای باغ لاله را با چشم اندازهایی چون کوه های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس را از جاذبه های گردشگری کشور برشمرد و افزود: تاکنون بیش از 100 هزار گردشگر ایرانی و خارجی از این مجموعه دیدن کرده اند.

وی اظهار داشت: باغ گل های لاله از نظر علمی و پژوهشی یک بانک غنی است که اطلاعات آن را در اختیار محققان، اساتید و دانش پژوهان رشته های باغبانی قرار می دهد.

غلامی تصریح کرد: هر سال 300 هزار پیاز لاله از ایران به کشورهای آسیای مرکزی صادر می شود و این امر سبب اشتغالزایی 100 نفر شده است و در صورت توسعه به طور قطع می تواند فرصت های شغلی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه تنها رقیب ایران در صادرات پیاز گل لاله در آسیاست، افزود: کشور ترکیه سالانه 60 میلیون پیاز لاله به کشورهای آسیایی صادر می کند.

مدیر جشنواره لاله ها اعلام کرد: برای صادرات گل و گیاه به ویژه گل لاله به خارج از کشور و افزایش رونق این بازار، مسئولان باید حمایت مادی و معنوی ویژه ای از تولیدکنندگان داشته باشند.