آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۱۹
اجتماعی
۶

راه اندازی سیستم نظارت الکترونیک در داروخانه های کشور

با ایجاد سیستم نظارت الکترونیک دائمی در همه داروخانه های کشور از نیمه دوم امسال، همه مراحل خرید، فروش، ورود، عرضه و نحوه ارائه داروهای نسخه ای و غیرنسخه ای و لحظه ای کنترل می شود.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این مطلب در پاسخ به این که چرا هنوز داروخانه های کشور با ارائه داروهای نسخه ای، بدون نسخه پزشک، سلامت مردم را به خطر می اندازند، گفت: این به علت نظارت ضعیف دانشگاه های علوم پزشکی بر داروخانه های زیرمجموعه خود است. با این حال این نظارت در یکی دو سال گذشته بهتر شده و با حضور مسئولان فنی در داروخانه های کشور وضع عرضه دارو در داروخانه های کشور بویژه در سال گذشته مناسب تر بوده است.

دکتر رسول دیناروند افزود: برنامه های جامعی برای توسعه نظارت بر فعالیت داروخانه ها در سال جاری وجود دارد و به این منظور به ابزار نظارتی قوی تری نیاز داریم. در این زمینه نرم افزار و چک لیست های یکپارچه نظارتی طراحی شده و اکنون در چند دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرای دوره آزمایشی است.

وی گفت: با اجرایی شدن نرم افزار یکپارچه نظارتی بر داروخانه های کشور، شاید ده ها شاخص نظارت بر این داروخانه ها اعم از خرید، فروش، ورودی دارو، نحوه فروش و ارائه خدمات تخصصی ثبت شده و قابل کنترل است و با اجرای این طرح از نیمه دوم امسال، داروخانه های کشور رتبه بندی می شوند.

وی افزود: با رتبه بندی داروخانه های کشور از داروخانه های موفق که شاخص های مد نظر وزارت بهداشت را رعایت کنند، با اهدای لوح و نصب آن در محل داروخانه تقدیر و با داروخانه های متخلف برخورد می شود.