آرشیو سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۱
اجتماعی
۱۴

چالش های اساسی بخش سلامت در دولت نهم

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور از مسکن، غذا و سلامت به عنوان سه نیاز اصلی جوامع بشری نام برد و گفت: طبیعتا برنامه های ریاست جمهوری در بحث سلامت یکی از ارکان مورد توجه مردم است که در حال حاضر با چالش های اساسی روبه رو است.

دکتر محمدتقی نوربخش با اشاره به قانون اساسی و اصل 29 که بهداشت و درمان مردم را مورد توجه قرار داده است، افزود: متاسفانه حوزه سلامت در چهار سال اخیر به رغم تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی و تحقق نیافتن آنچه در برنامه های نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی لحاظ شده بود، با مشکلات و چالش های جدی مواجه بوده است. حال آنکه هماهنگ نبودن وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی و بهداشت و درمان و سوء مدیریت های موجود، ضربه های مهلکی به نظام سلامت و بهداشت کشور وارد کرده است.

وی از نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای دولت اصلاحات یاد کرد و گفت: وزارت رفاه به عنوان تامین کننده منابع نظام سلامت کشور موجب تشدید چالش های حوزه سلامت شده که عوارض آن گریبان مردم و جامعه پزشکی را گرفته است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور به تصمیم های غیرکارشناسی دولت نهم در جداسازی سازمان تامین اجتماعی از مجموعه وزارت رفاه اشاره کرد و افزود: عزل و نصب هشت مدیرعامل در سازمان های بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی در کمتر از چهار سال ویرانگر بود و نشان از وجود چالش های اساسی در این حوزه دارد.

نوربخش در ادامه از این قبیل تغییرات و جابه جایی مدیران ارشد سازمان ها به عنوان توفان مدیریتی بی سابقه در طول 30 سال اخیر یاد کرد و گفت: در حال حاضر 6/3 درصد مردم با یک بار هزینه درمان برای بیماری های سخت به زیر خط فقر می روند در حالی که این عدد در پایان برنامه چهارم توسعه باید به زیر یک درصد می رسید.

وی ادامه داد: تغییرات ساختاری در سازمان های بیمه گر یکی از دلایل اصلی در ضعیف تر شدن مردم برای پرداخت هزینه های درمان است که در این دولت اتفاق افتاده است.