آرشیو سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۱
اخبار کشور
۱۴
نکته

دول عربی نه خلیج عربی

در پی مناظره تلویزیونی آقایان کروبی و احمدی نژاد و انتقاد آقای کروبی به آقای احمدی نژاد که چرا در اجلاس سران کشورهای عربی خلیج فارس در سالنی که تابلوی «دول الخلیج العربیه» نصب شده بود، حضور یافته است؟ آقای مروارید (آذربون) استاد زبان و ادبیات عرب نکته زیر را به کیهان ارسال کرده اند که می خوانیم:

مدیریت محترم کیهان

با عرض سلام؛

نظر به اینکه اینجانب مدرس زبان عربی هستم و با توجه به سوالات مکرری که در ارتباط با مناظره کاندیدای محترم ریاست جمهوری جناب آقای دکتر احمدی نژاد و حجت الاسلام والمسلمین کروبی درخصوص جمله (دول الخلیج العربیه) مطرح شده است لازم دانستم توضیح زیر را برای تنویر افکار عمومی مطرح کنم. امید است در روزنامه وزین کیهان درج فرمائید:

براساس ادبیات عرب بعد از اسم اول مضاف الیه و بعد صفت ذکر می گردد. در عبارت فوق الذکر کلمه (دول) جمع غیر عاقل (دوله) و در حکم مفرد مونث است اما کلمه (خلیج) مفرد مذکر است بنابراین کلمه (العربیه) که مفرد مونث ذکر شده صفت برای کلمه (دول) است نه (خلیج) همچنین موصوف و صفت در 4 محور باید تشابه داشته باشند 1-معرفه و نکره 2-اعراب 3-جنس 4-تعداد که در عبارت فوق الذکر همه موارد در مورد موصوف و صفت یعنی (دول و العربیه) 100% به درستی رعایت گردیده است.

بنابراین ترجمه صحیح عبارت: کشورهای عربی خلیج است نه کشورهای خلیج عربی.

با احترام

مروارید- استاد زبان و ادبیات عرب