|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم88/3/20: كلاس ، جايي براي تمرين زندگي
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5244
سه شنبه 15 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 2580 20/3/88 > صفحه 7 (گفتگو) > متن
 
      


كلاس ، جايي براي تمرين زندگي
با فردوس حاجيان ، نويسنده وكارگردان برنامه تلويزيوني شهرك الفبا

نويسنده: مهدي ياورمنش


    سال هاي اول پيروزي انقلاب كه تلويزيون تنها 2 شبكه داشت و بيشتر گيرنده هاي خانگي سياه و سفيد بودند، در برنامه كودك شبكه يك سيما، كلاس درسي برپا مي شد كه حتي كودكان گريزپاي مدارس را پاي خود مي نشاند. مرحوم نيرزاده، آموزگار بازنشسته اي بود كه با بهره گيري از شيوه بازيگري و البته نيم نگاهي به نقالي، خواندن و نوشتن را آموزش مي داد؛ برنامه اي كه مخاطبان باسواد و بزرگسال را هم شيفته خود كرده بود.
    شهرك الفباي عمو فردوس، سال 1377 با پخش از شبكه بين المللي جام جم، نگاه هاي والدين كودكاني را به خود جلب كرد كه در 4 گوشه دنيا زندگي مي كردند و دوست داشتند فرزندانشان را كه در غربت به دنيا آمده اند، با زبان فارسي و توانايي خواندن و نوشتن آن آشنا كنند.
    نزديك به 2 دهه بعد، كلاس درس ديگري نيز از تلويزيون پخش شد كه شيوه اي تلفيقي را به كار گرفته بود تا با استفاده از هنرهاي گوناگون، مهارت خواندن و نوشتن را به كودكان بياموزد. اين بار معلم كلاس، آموزگار جواني بود كه با پشتوانه تحصيلات تئاتريش و بهره گيري از عناصري چون تئاتر عروسكي و موسيقي، آموختن را به تجربه اي شيرين و فرح بخش تبديل كرده بود. نام آن معلم، فردوس حاجيان بود كه در كنارش عروسكي به نام مهدا قرار مي گرفت و با همراهي نوآموزان كودك، جمعيت شهرك الفبا را تشكيل مي دادند.
    
    برنامه تلويزيوني عمو فردوس اگرچه پس از پخش از شبكه هاي داخلي هم مورد توجه قرار گرفت، اما محبوبيت آن در ميان ايرانيان مقيم خارج آنقدر زياد است كه بارها پخش آن در شبكه جهاني جام جم تكرار شده است.
    
    امروز در حالي كه 10 سالي از روي آنتن رفتن مجموعه شهرك الفبا مي گذرد، فردوس حاجيان طرح تازه اي را براي توليد مجموعه دوم اين برنامه آماده كرده است؛ طرحي كه اواخر سال گذشته به عنوان تنها برگزيده بخش هنر و معماري بيست و دومين جشنواره بين المللي خوارزمي معرفي شد. عنوان طرح دكتر حاجيان، «درام در آموزش ــ آموزش براي صلح» بود كه آن را بايد در گروه تئاتر تعليم و تربيت (پداگوژي) ارزيابي كرد.
    
    همين «شهرك الفباي 2» بود كه ما را پاي صحبت هاي فردوس حاجيان نشاند و گفتگو با او را از ضرورت و دليل طراحي اين برنامه جديد شروع كرديم.
    
    
    پس از 10 سال چه ضرورتي باعث شد تا به طراحي شهرك الفباي جديد بپردازيد؟
    
    در زبان آموزي، از 15 يا 16 پيش رويكرد جديدي شكل گرفته كه كتاب هاي بخوانيم و بنويسيم دوره ابتدايي كه من يكي از مولفان آن هستم، نتيجه آن است.
    
    شـهـرك الـفـبـاي قـديـم براساس روش پيشين سـوادآمـوزي سـاخـتـه شـده كه امروز روش هاي جديدتري جاي آن را گرفته است. در طرح جديد، شهرك الفبا خودش را با كتاب هاي بخوانيم و بنويسيم وفق داده و البته رويكردهاي آموزشي و اجتماعي آن هم پررنگ تر شده است.
    
    منظورتان از تقويت رويكردهاي اجتماعي اين طرح چيست؟
    
    مـنـظـورم آمـوزش مـهـارت هاي زندگي است. خيلي ها مي آيند بچه ها را در مدت 3 ماه باسواد مي كنند و توانايي خواندن و نوشتن را در نوآموز پديد مي آورند؛ اما اين به تنهايي كافي نيست، چرا كه ما بايد در كنار سوادآموزي، مهارت هاي زندگي را با توجه به نيازها و ويژگي هاي دنياي امروز آموزش دهيم.
    
    خـب آمـوزش ايـن مهارت هاي زندگي چه چيزهايي را شامل مي شود؟
    
    بهتر است بپرسيم چه مولفه هايي را دربرمي گيرد. آموزش مهارت هاي زندگي در طرح جديد شهرك الفبا، با 3 مولفه صلح پايدار، توسعه پايدار و دفاع از حقوق بشر تعريف مي شود.
    
    اين مفاهيم با آموزه هاي ديني و ملي ما چگونه تعريف مي شود؟
    
    وقتي مي گوييم صلح پايدار، منظور اين است كه جهان تشنه صلح و عدالت است. ما مي توانيم به عنوان ايرانيان مدافع صلح و دوستي، پيام خود را به گوش همه جهانيان برسانيم.
    
    يعني شهرك الفباي 2 پيام آور دوستي براي ديگر مردم جهان است؟
    
    بله. شهرك الفباي جديد، مبتني بر گفتگوي ملت هاست؛ يعني اين كه مردمان به ياد بياورند روزي از يك ريشه واحد بوده اند. آدم هايي كه امروز متفرق هستند، اگر تمدن هاي هم را بشناسند و بر نقاط مشترك فرهنگ هايشان تاكيد كنند، به يكديگر نزديك تر مي شوند. براي همين گفتگوي ملت ها مي تواند انسان را به عدالت و صلح نزديك تر كند.
    
    شاخص بعدي، توسعه پايدار است. امروزه 2 نهاد بين المللي يونسكو و يونيسف به توسعه پايدار اهميت مي دهند. ما هم در شهرك الفباي 2 به محيط زيست كره زمين و منابع آب كه در 2 دهه آينده به مسائل مهم و حياتي تبديل مي شوند، توجه زيادي داريم.
    
    مي توانيد به صورت ريز و با مصداق توضيح دهيد؟
    
    براي مثال وقتي قرار است واژه آب را درس دهيم، هدف تنها اين نيست كه كودك خواندن و نوشتن آن را ياد بگيرد، بلكه او روح آب را هم مي يابد. نوآموز در اين طرح جديد تمام مفاهيم، معاني، ويژگي ها و تمام آنچه مربوط به آب است را فرا مي گيرد.
    
    همچنين وقتي به واژه اي مثل درخت مي رسيم، بايد دانش آموز را از نقش پررنگ اين موجود سبز و زنده در طبيعت آگاه سازيم. كودكان را به آن اندازه كه امكان دارد با عملكرد درخت در جذب دي اكسيد كربن، ذخيره آب باران در زمين، جلوگيري از گرم شـدن زمـيـن و ديگر فوايد و كاربردها يش آشنا مي كنيم. وقتي توسعه طبيعي نداشته باشيم از ديگر توسعه ها نيز خبري نخواهد بود.
    
    اين طور كه مي گوييد، در شهرك الفباي 2 به محيط زيست بسيار بها مي دهيد.
    
    بايد همين طور باشد، براساس هرم مازلو، بشر 5 سطح نياز دارد. اولين سطح نياز فيزيولوژيك است كه احتياج به هوا، آب و غذا را در برمي گيرد. اينها هم بدون محيط زيست پايدار دست نيافتني هستند. آخرين سطح نياز هم ضرورت خودشكوفايي است. انسان ها اگر سطح اول نياز را پشت سرنگذارند، هرگز به خود شكوفايي و خلاقيت نمي رسند.
    
    دفاع از حقوق بشر به عنوان شاخص سوم در طرح شما چه جايگاهي دارد؟
    
    در اين طرح حق و حقوق دانش آموزان به طور غير مستقيم به آنان يادآوري مي شود.
    
    برويم سراغ ديگر ويژگي هاي طرح «درام در آموزش» يا همان شهرك الفباي 2. اگر بخواهيم كار شما را مثل يك نمايشنامه در نظر بگيريم، تم آن چيست؟
    
    تم، بستري است كه نمايش روي آن مي غلتد. بستري كه كار من روي آن مي غلتد، نوآوري و شكوفايي است.
    
    اين نوآوري در چه حوزه اي تجلي پيدا مي كند؟
    
    توجه به جغرافياي محيط. از آنجا كه شهرك الفبا انعطاف دارد، هميشه به روز و متناسب با مكان خواهد بود. 10 سال پيش شهرك الفبا به يك شكل بود، امسال به گونه اي ديگر درمي آيد و 10 سال بعد هم ممكن است تغييراتي داشته باشد.
    
    در جايزه اي هم كه يونسكو در سال 1998 ميلادي به من اهدا كرد، تاكيد شده بود فردوس حاجيان به جغرافياي محيط توجه مي كند. از آنجا كه اين طرح انعطاف دارد، شهرك الفبا در فرمانيه تهران متناسب با آن منطقه شكل مي گيرد، با ياخچي آباد هم خودش را وفق مي دهد و در روستاهاي مازندران هم گونه اي متفاوت مي شود.
    
    آن وقـت فـرضـيـه ايـن طـرح پـژوهشي شما چيست؟
    
    فرضيه هاي هر پژوهشي مي تواند چند تا باشد. يك فرضيه طرح من اين است كه هنرهاي نمايشي مي توانند در باسواد كردن مخاطبان نقش موثر داشته باشند. 2 متغير هنر نمايشي و باسوادي در اين فرضيه مطرح هستند. هنر به معناي مطلق و بويژه نمايش مي تواند در خدمت آموزش صلح و عدالت قرار بگيرد.
    
    چند فرضيه فرعي هم مي تواند مطرح شود كه از آن مـيـان مـي تـوان بـه مـفـاهـيم مهرباني، دوستي، همكاري و آشتي اشاره كرد كه از طريق آموزش به مخاطبان انتقال پيدا مي كند.
    
    مهرباني، همكاري، دوستي و آشتي با حروف اولشان همان عروسك «مهدا» را تداعي مي كنند؟
    
    بله. عروسكي كه با پخش برنامه شهرك الفبا از شـبـكـه هـاي گـونـاگـون داخـلـي و خـارجي سيما، مخاطبان با آن آشنا شده اند.
    
    و اين عروسك نماد صلح و دوستي است؟
    
    بله. نماد صلح و دوستي. يونسكو چند نماد براي صلح دارد. رنگين كمان، كبوتر، زيتون و درناهاي كاغذي. من هم در سال 1998 كه در كنفرانس جهاني آ موزش عالي در پاريس به عنوان معلم برگزيده جهان معرفي شدم، اين نماد صلح را به يونسكو معرفي كردم.
    
    شهرك الفباي شما را مي توان يكي از معدود تجربيات داخل كشور در حوزه تئاتر تعليم و تربيت (پداگوژي) دانست. چرا اين شيوه آموزشي در ايران مهجور است؟
    
    امروزه بحث پداگوژي (تئاتر تعليم و تربيت) از مهم ترين شيوه هايي است كه در دنيا روي آن كار مي شود. در بسياري از دانشكده هاي هنري مثل رويال هالووي لندن، در اين رشته مدرك دكتري اعطاء مي شود.
    
    در مقابل خود ما هنرمندان داخل كشور متاسفانه فضايي را به وجود آورده ايم كه اگر كسي در حوزه تـئــاتــر كــودك كــار كـنــد، مـحـكــوم مــي شــود بـه سطحي نگري، كم سوادي يا بي ارزش بودن اثر. براي همين، برگزيده شدن من در جشنواره خوارزمي پارسال يك اتفاق مهم و نادر بود تا منتقدان و فعالان حوزه تئاتر متوجه شوند كه اگر براي كودك كار كنيم و البته درست كار كنيم، مي توانيم از ديگر فعالان عرصه هنر و آموزش جلوتر باشيم.
    
    و البته شهرك الفباي 2 تنها به هنر نمايش محدود نمي شود.
    
    نه. اين طرح مبتني بر استفاده از نقاشي، تصوير و موسيقي هم هست. روش مصور، روشي كه تنها بركلام استوار نباشد، در بزرگسالان بي سواد خيلي مي تواند موثر واقع شود.
    
    اشاره به بزرگسالان بي سواد كرديد. اصولامخاطبان طرح شما چه كساني هستند؟
    
    مخاطبان شهرك الفباي جديد، 3 گروه هستند. اول كودكان بي سواد كه جمعيت پيش دبستاني را در برمي گيرد. دوم، بي سوادان بزرگسال است و سومين گروه، مخاطبان عام را در برمي گيرد. چرا كه سواد در اينجا به معني ياد گرفتن الفبا نيست و فراگيري مهارت هاي زندگي را هم شامل مي شود.
    
    اشاره به وجوه هنري طرح كرديم. وقت آن است كه به ويژگي هاي آموزشي آن هم بپردازيم.
    
    شيوه آموزشي شهرك الفبا، تلفيقي است. همياري و مشاركت است كه اين كلاس را اداره مي كند. من معلم در اين شيوه متكلم وحده نيستم و دانش آموزان هم تنها شنونده نيستند. آنان محور كلاس هستند.
    
    در اين شيوه، حتي دانش آموزان مجبور نيستند زيـاد در كـلاس بـنـشـيـنـند. آنان به دامن طبيعت بازمي گردند، به ميان مردم مي آيند و كلاس در دل جامعه تشكيل مي شود. كلاس چه چيزي مي خواهد به ما بدهد؟ كلاس محلي است تا به ما ياد دهد در جامعه چگونه زندگي كنيم. اين اصلي است كه من هم در مقطع ابتدايي و هم در دانشگاه به آن اعتقاد دارم.
    
    در رويـكـردهـاي جديد آموزشي، كلاس تنها بهانه اي براي زندگي در جامعه است تا دانش آموز مهارت زندگي را ياد نگيرد، هدف آموزش محقق نشده است.
    
    خب اين شيوه اي است كه در ايران هنوز پياده نشده است.
    
    اين طور نيست. من خودم در حال حاضر اين شيوه را در 30 مدرسه ابتدايي تهران پياده كرده ام و دنبال مي كنم.
    
    حال كه ابعاد و گوشه هاي اين طرح را توضيح داده ايد، بد نيست يك برگشت به گذشته داشته باشيم و ببينيم اين برنامه شهرك الفبا اصولااز كي در ذهن شما شكل گرفت؟
    
    جرقه توليد اين برنامه از سال 1361 در ذهن من شكل گرفت. آن موقع در مركز تربيت معلم شهيد خورشيدي مشهد دانشجو بودم. آن زمان اگر محضر استاداني چون رسايي، شهيد تدين و منيري منش را درك نـمي كردم، شايد اصولاشهرك الفبا شكل نمي گرفت.
    
    فضاي مركز تربيت معلم ابتداي دهه 60 چگونه بود؟
    
    در تربيت معلم مشهد، موقعيتي براي پرورش خلاقيت ما به وجود آمده بود. آنجا براي اولين بار جلوي دوربين تكنولوژي آموزش رفتم و درس خـانـواده هـاشـمـي از كـتـاب سوم دبستان را كه نوشته حداد عادل بود، بــه صــورت نـمـايـش اجـرا كـردم. همكلاس هاي دانشجويم بازيگران آن كار بودند.
    
    بعدها به اين شكل كار، شعر، موسيقي و ديگرگونه هاي هنري را اضــافـه كـردم. سـال 1364، مـعـلـم مدارس شاهد بودم و آنجا شكل كامل تري از اين شيوه آموزشي را به كار گرفتم.
    
    كي ضبط تلويزيوني شد؟
    
    سال 1367 رفتيم مركز صداوسيماي مازندران و كار ضبط را از همان شبكه پخش كرديم.
    
    چه سالي به شبكه سراسري آمد؟
    
    در سال 1998 كه برنده جايزه يونسكو شدم و در حالي كه رئيس دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد بودم، شكل كامل تري از مجموعه شهرك الفبا را براي شبكه جهاني جام جم ضبط كردم.
    
    و كمتر استاد دانشگاهي تن مي دهد كه وارد اين حوزه شود؟
    
    در واقع مي خواستم اهميت كار را برسانم كه يك معلم دانشگاه مي رود و بخش عمده اي از وقت و توان خود را صرف آموزش به دانش آموزان مقطع ابتدايي مي كند.
    
    زمان پخش اين برنامه از شبكه جهاني جام جم، والدين بچه هاي ايراني كه خارج از كشور به دنيا آمـده بـودنـد، آن را بهترين راه زبان آموزي به كودكان خود يافتند. از اين نقش و تاثير بگوييد.
    
    براي يك ايراني كه فرزندش را در يك محيط، فرهنگ و زبان متفاوت بزرگ مي كند، اين برنامه مي تواند فرصتي بي نظير باشد. چندي پيش كه براي يك گفتگوي زنده به شبكه جام جم رفته بودم، مردم زيادي از آمريكا و اروپا زنگ مي زدند و از كمك هاي اين برنامه در آموزش به كودكانشان تشكر مي كردند.
    
    مگر شهرك الفبا هنوز هم از شبكه جام جم پخش مي شود؟
    
    در طول چند سال گذشته اين برنامه تكرار شده است. به همين دليل فكر مـي كـنـم وقت آن شده تا زمينه ساخت برنامه جديد شهرك الفبا آماده شود. در طرح جديد برنامه، وجوه نــمــــايــشــــي كــــار شــــامـــل بـــازيــگـــري، عـــروســكـــي، نمايشنامه، تصوير، نقاشي، انـيـمـيـشـــــــن و فــــنــــــاوري پـررنگ تر مي شود و قطعا تاثيري بيشتر خواهد داشت.
    
    چند سال اخير، صداوسيما دارد تحول آفريني مي كند و در حوزه هاي مختلف نوآوري هاي زيادي دارد. شهرك الفبا هم در اين راستا حركت مي كند.
    
    با ويژگي هاي جديد كار كه برشمرديد، ابعاد توليدي شهرك الفبا و گروه سازنده آن هم بسيار گسترده تر خواهد بود.
    
    خـب طـبـيـعـي است. شهرك الفباي 2 نياز به همكاري گروه بزرگ تري از حرفه اي هاي عرصه هنر دارد تا تبديل به اثري فاخر شود. اگر همه چيز خوب تدارك ديده شود، نتيجه كار مي تواند تابلويي از تاريخ، تمدن و فرهنگ 7 هزار ساله ايران زمين شود. با چنين برنامه اي، مخاطب مي تواند نشانه هاي ملت ايران را در قالب مجموعه اي هنري و آموزشي مشاهده كند.
    
    طـرح جـديد شهرك الفبا كه جايزه جشنواره خـوارزمـي را دريـافت كرده است، اگر به توليد تلويزيوني نرسد، در واقع به نتيجه نهايي خودش نرسيده است. شهرك الفباي 2، برنامه اي هنري و آموزشي است كه مي تواند در نظام تعليم و تربيت بسيار تاثيرگذار باشد و آن را متحول و امروزي كند.
    
    از تحول نظام آموزش گفتيد. به عنوان يك آموزگار، استاد دانشگاه و پژوهشگر اين تغيير و دگرگوني را از زماني كه خودتان دانش آموز بوديد تا امروز چگونه مي بينيد؟
    
    خوب به ياد دارم كه 35 سال پيش، يك دانش آموز ابتدايي ناچار بود هر شب چندين صفحه مشق بنويسد و حكم برتري او نمره 20 بود و نه چيز ديگر. من در سال 1362 كه به عنوان آموزگار وارد آموزش و پرورش شدم، با همان فضا روبه رو بودم. آن روزها اگـر دانـش آمـوزي دسـت بـه سـيـنه مي نشست و صدايش درنمي آمد، بچه خوبي بود؛ اما من همان زمان اين فضا را شكستم و گفتم بچه خوب كودكي است كه بتواند فعاليت و جنب وجوش داشته باشد و بعضي وقت ها هم 16 و 17 بگيرد، چرا كه اين نمرات هم خوب هستند و اگر نباشند، دانش آموز معناي 20 را درك نمي كند.
    
    نتيجه اين نگاه انتقادي هم همان شهرك الفبا شد.
    
    من به طور عملي سعي كردم عنصر توانايي و مهارت را در كنار عنصر دانش وارد نظام آموزش و پرورش كنم. به زعم من، 3 عنصر مهم در نظام تعليم و تربيت، دانش هاي ضروري، توانايي هاي فردي و نگرش هاي ضروري بود و هست.
    
    بعدها كه كتاب هاي درسي دوره ابتدايي عوض شد و روش جديد خواندن و نوشتن در مدارس به كار گرفته شد، اين سه مولفه به عنوان محورهاي اصلي كتاب هاي درسي مورد استفاده قرار گرفت.
    
    در شــروع كــار بـا مـقـاومـت هـايـي روبـه رو مي شديد؟
    
    بسيار زياد. روزي كه در سال 1363 با كلاه و عصا وارد كلاس درس روستاي پالند مازندران شدم و فضاي خشك و تحكم آميز كلاس را به فضايي شاد و مفرح تبديل كردم، دانش آموزان روستايي چنان به وجد آمدند كه همان روزهاي اول به جاي آقاي معلم، مرا عمو صدا مي كردند. بر خلاف اين استقبال و حتي تشويق هاي اساتيد و حمايت هاي سطوح بالاي وزارت آموزش و پرورش، بدنه اين نظام كه افرادي با ايده هاي قديمي بودند، اين باور را داشتند كه بردن نمايش و موسيقي و در يك كلام شادي به كلاس درس، يك گناه نابخشودني است. در اين راه سنگ هاي زيادي جلوي پاي من انداخته شد كه به مرور آنها را از سر راه برداشتم و به هدفم رسيدم.
    
    براي مثال به كتاب اول دبستان مربوط به سال 1348 مراجعه كنيد. آيا جمله «بابا آب داد، بابا نان داد» بـراي امروز جواب مي دهد؟ آيا براستي نياز كودك امروز، تنها آب و نان است؟ آيا درست است بابا در ذهن كودك فقط به صورت يك نان آور تجلي پيدا كند؟ پس بابا كي محبت و مهرباني بدهد و كي رفع خستگي كند و كي به اركان اصلي خانواده كه همدلي و مهرباني است فكر كند؟
    
    خب همين نگاه هاي جديد باعث تغيير كتاب اول دبستان شد.
    
    دقيقا به همين دليل در صفحه اول اين كتاب جديد مي خوانيم به خانه ما خوش آمديد. يعني خانه مكان امنيت و آرامش است. در اين كتاب 2 شخصيت به نام هاي امين و آزاده مي بينيم كه نماد مسلمان و ايراني بودن مردم هستند. در اين كتاب حالاديگر بابا فقط نان آور نيست و مادر هم تنها در حال پخت و پز نيست و حضوري فعالانه در همه مسائل دارد.
    
    يـعـنـي شـهـرك الـفـبـا مـي تواند به استحكام خانواده ها هم كمك كند؟
    
    چرا كه نه. بايد سعي كنيم خانه را تبديل به محيطي امن براي كودكان مان كنيم. خانه براساس دوستي، همدلي و تعامل استحكام مي يابد. مادر، پدر و فرزندان بايد صداهاي همديگر را بشنوند و حرف همديگر را بفهمند.
    
    باز رسيديم به ضرورت گفتگو كه در ابتداي بحث هم به آن اشاره كرديد.
    
    ما در آيين گفتگو يك اصل داريم و آن عبارت است از گفتن و شنيدن و رسيدن به درك و فهم مشترك. چرا كه اگر گفتن و شنيدن اتفاق بيفتد و ما به فهم مشترك نرسيم، در واقع گفتگو اتفاق نيفتاده است.
    
    عمو فردوس در يك نگاه
    
    در سوم دي ماه 1342 در قائم شهر متولد شدم. خانواده ما نسبتا سنتي بود و البته علاقه مند به تعليم و تربيت. مادرم زني ساده و مهربان بود و صاحب 9 فرزند. من هم يكي از آن فرزندان بودم كه امروز همه آنان تحصيلات عاليه دارند.
    
    2 فرزند دارم كه دختر بزرگم دانشجوي رشته پزشكي است و پسرم در دوره ابتدايي تحصيل مي كند. كارم را از روستاي پالند مازندران شروع كردم و بعد به مدرسه شاهد قائم شهر رفتم و از همان جا بود كه اولين جرقه هاي شهرك الفبا زده شد. خواستم تا فرزندان شهيد آن مدرسه را با زبان شيرين و موسيقي و نمايش به باغ زندگي دعوت كنم. يكي از سخت ترين خاطرات من در آن مدرسه شاهد مربوط به روزي مي شود كه قرار بود كلمه بابا را به فرزندان شهيد ياد دهم.
    
    تصورش را بكنيد كه در مقابل 30 دانش آموز قرار بود روي تخته سياه بنويسم بابا. آن هم جلوي دانش آموزاني كه كلمه بابا را به زبان جاري نكرده بودند و مدت ها بود دست نوازش پدر از سرشان كوتاه شده بود.
    
    آن روزها هم شعر مي گفتم، هم آهنگ مي ساختم و هم بازي مي كردم تا بتوانم دريچه اي متفاوت به زندگي را به روي چشمان كودكان بگشايم.
    
    در سال 1998 جايزه مهم «ژان. اموس. كومونيوس» را از يونسكو دريافت كردم. 2 هزار دقيقه برنامه تلويزيوني شهرك الفبا را ساختم تا آغاز حركتي نو در نظام آموزشي باشد. شهرك الفباي 2، حاصل همان تلاش هاي آغازين و تجربه 25 ساله من است كه امروز به نتيجه رسيده. سال گذشته براي همين طرح جديد بود كه جايزه جشنواره جهاني خوارزمي را به دست آوردم.
    
    در حال حاضر عضو هيات علمي و مدرس تمام وقت دانشكده هنر دانشگاه الزهرا هستم و عضو نيمه وقت هيات علمي دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد. در كنار تاليف كتاب هاي درسي دوره ابتدايي، وسايل و كتاب هاي كمك آموزشي بسياري را طراحي و توليد كرده ام كه هميشه مورد استقبال قرار گرفته است. براي همين بود كه در سال 2000 به عنوان خادم كودكان از سوي يونيسف و سازمان دانش آموزي كشور معرفي شدم.با تمام اينها، افتخار اصلي و بزرگم اين است كه آموزگارم و آموزگار خواهم ماند.
    
    كلاس ، جايي براي تمرين زندگي / با فردوس حاجيان ، نويسنده وكارگردان برنامه تلويزيوني شهرك الفبا مهدي ياورمنش
    


 روزنامه جام جم، شماره 2580 به تاريخ 20/3/88، صفحه 7 (گفتگو)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 1024 بار
    



آثار ديگري از "مهدي ياورمنش"

  سفر به مشروطه با اسب هاي بختياري / گفت و گو با دكتر اردشير صالح پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر
مهدي ياورمنش، جام جم 5/2/94
مشاهده متن    
  فرسنگ ها فاصله با جامعه مدني
مهدي ياورمنش، شرق 15/7/93
مشاهده متن    
  جاي خالي ميراث فرهنگي ايران در كتابخانه هاي جهان
مهدي ياورمنش، جام جم 28/9/90
مشاهده متن    
  هواكش مترو، نفس تئاترشهر را مي گيرد / محوطه مهم ترين مركز هنرهاي نمايشي كشور باز هم در معرض ساخت و ساز قرار گرفته است
مهدي ياورمنش، جام جم 20/9/90
مشاهده متن    
  حال ناخوش اركستر سمفونيك
مهدي ياورمنش، جام جم 6/9/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه چراغ روشن
متن مطالب شماره 1 (پياپي 6)، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است