|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران88/4/1: گفت وگو با پي;مان ي;زداني;ان، آهنگساز: آهنگ را براي فيلم مي سازم نه مخاطب
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6663
دوشنبه بيستم آذر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 4241 1/4/88 > صفحه 16 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


گفت وگو با پي;مان ي;زداني;ان، آهنگساز: آهنگ را براي فيلم مي سازم نه مخاطب


نويسنده: مانا لقماني


    پیمان یزدانیان یکی از آهنگسازان و موسیقیدان های امروز ایران است. وی که از شش سالگی نوازندگی پیانو را آغاز کرده،پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف موسیقی را به طور جدی ادامه داد و در سال 1377 موفق به کسب رتبه نخست در کنکور موزیکال فرانسه در رشته نوازندگی پیانو شد.یزدانیان به سبب علاقه ای که به آهنگسازی برای فیلم دارد، فعالیت های گسترده ای در این زمینه داشته و با نگاهی به تولیدات سینمایی ایران در چند سال اخیر درمی یابیم که در بین آهنگسازان موسیقی فیلم، یزدانیان دارای جایگاه خوبي است. ضمن اینکه آهنگسازی برای فیلم های کارگردانان مشهور سینمای ایران نیز بیانگر همین اهمیت است. وی با ساخته های گوناگون خود در موسیقی فیلم به خوبی نشان داده که علاوه بر تسلط بر موسیقی غربی، موسیقی ایرانی را نیز خوب می شناسد. موسیقی مبتکرانه سریال یوسف پیامبر که به گفته خودش اولین سریالی بود که برای آن موسیقی متن ساخته،از بهترین موسیقی هایی است که بر روی یک سریال تاریخی ديني ساخته شده است. او در این سریال توانسته است با استفاده از موسیقی شرقی در کنار قواعد موسیقی غربی به عنوان آهنگساز صاحب سبک عمل کند. وی تلاش کرده تا به موسیقی مصر نزدیک شود و هر چند ملودی خاصی را در دست نداشته؛ اما با استفاده از سازهایی همچون رباب،عود یا پرکاشن هایی که مربوط به آن دوره است کوشیده تا فضای موسیقی خود را به آن دوران نزدیک کند.
    
    ● با توجه به اینکه آهنگسازی برای فیلم از روی تصویر است و شرایط آن با آهنگسازی معمولی تفاوت می کند،این مسئله تا چه اندازه در خلاقیت شما تاثیر دارد؟
    موسیقی فیلم به معنای موسیقی در خدمت فیلم است و این هم یک امتیاز است که آهنگساز از آن استفاده می کند و هم یک محدودیت.وقتی موسیقی برای فیلم نوشته می شود، آهنگساز تصاویر را می بیند و داستان فیلم را می خواند و گاهی هم با عوامل اصلی فیلم گفت و گو می کند. البته تنها مسئله داستان مطرح نیست و نوع مونتاژ، دکوپاژ، حرکت دوربین و ریتم فیلم نیز موثر است.کلاً سینما به نوعی حالت تبیین شده دارد و حال اینکه تا چه اندازه از آن برای خلاقیت بهره گرفته می شود، مسلماً یک آهنگساز این طور فکر می کند که اگر خود فیلمساز می خواست برای فیلم آهنگی بسازد، چه آهنگی می ساخت.
    ● از نظر عده ای از کارشناسان حوزه موسیقی فیلم، رفتن سر صحنه برای برقراری ارتباط بهتر با فیلم و ایده گرفتن از آن برای ساخت موسیقی متن می تواند در ارائه اثر موفق تر موثر باشد، آیا به نظر شما این طور نیست؟
    رفتن آهنگساز به سر صحنه بسیار خوب است به ویژه که در بطن داستان فیلم هم قرار می گیرد؛ اما باز هم در نهایت آنچه که توسط مخاطب دیده می شود، با چیزی که سر صحنه بوده است تفاوت می کند. چون ریتم فیلم هیچ ربطی به آنچه که سر صحنه روی می دهد ندارد. سر صحنه بودن به خودی خود از بسیاری جهات خیلی خوب است و به هر حال همه عوامل فیلم و همین طور آهنگساز، به نحوی در آن شرکت دارند.آهنگساز فیلم گاهی در آخرین لحظه خبردار می شود و گاهی هم از زمانی که تولید فیلم آغاز می شود در جریان کار قرار می گیرد.حتی ممکن است چند باری هم سر صحنه حاضر شود و گاهی هم نیازی به حضور وی بر سر صحنه نیست. در کل این حضور به معنای قرار گرفتن در این خانواده است و در واقع بخش خلاقانه کار با اینکه بسیاری از آن از داستان فیلم می آید و آهنگساز با کارگردان و نویسنده صحبت هایی را می کند؛ اما امکان دارد که موتیف اصلی موسیقی متن هم همان لحظات به ذهن آهنگساز بیاید. با همه اینها وقتی تصاویر نهایی و از راش(مرحله پیش از تدوین)خارج می شوند،به آهنگساز برای انجام کار کمک زیادی می کند و حتی دیدن راش ها هم بسیار موثر است(البته نه به اندازه تدوین اولیه).این طور می توان گفت که ساخت موسیقی متن برای فیلم به هیچ وجه یک فرآیند مشخص نیست و در هر پروژه یک جور اتفاق می افتد و گاهی آهنگساز را در آخرین لحظات خبر می کنند و گاهی هم از ابتدای کار. خیلی وقت ها فیلم آماده است و نیازی به خواندن سناریوی آن هم نیست؛ اما درباره فیلمی که در حال ساخت یا مونتاژ است،اگر بخواهیم در جریان فیلم قرار بگیریم،باید داستان آن را بدانیم.
    ● در جایی گفته بودید که ماموریتی را در ساخت موسیقی فیلم به آهنگساز می دهند که باید درست انجام شود و در کل آهنگساز تنها در خدمت خود فیلم است و نه عوامل بیرونی مانند رضایت مخاطبان و حال سوال اینکه آیا در این مقوله اصلاً نباید مخاطب را در نظر گرفت؟
    یک فیلم برای چه کسی ساخته می شود؟ اگر ساخت فیلم برای مخاطب است، بنابراین مجموعه عوامل فیلم برای مخاطب در نظر گرفته شده و کارفرمای همه این عوامل یک نفر و آن هم فیلمساز است. پس بهتر اینکه جهت را گم نکنیم و من هم به عنوان یک مسئول در خدمت یک پروژه باید ببینم این کارفرما چه انتظاری دارد.آهنگساز از طریق فیلم با مخاطب ارتباط برقرار می کند، بنابراین هدف اصلی، فیلم یا فیلمساز است. به همین خاطر اگر پیام فیلم چیز خاصی هست،آهنگساز وظیفه دارد تا به آن پیام کمک کند. اینکه از کار آهنگسازی موسیقی متن فیلم به عنوان یک ماموریت یاد می کنم، منظورم همین برقراری ارتباط با مخاطب است.در این رابطه اگر فیلمساز کار خود را به خوبی انجام دهد،همه عوامل از بازیگر و فیلمبردار گرفته تا موسیقی فیلم، نورپردازی و... مخاطب را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
    ● از نظر شما میزان آشنایی عامه مردم با مقوله ای همچون موسیقی فیلم تا چه اندازه بوده و چقدر به آن اهمیت می دهند؟
    بسیار روشن است که مهم ترین چیز که در هر فیلم برای مردم به نظر می آید، بازیگر آن فیلم است و چون به هر حال مخاطب بازیگر را می بیند و در عین حال به صورت ناخودآگاه و بدون توجه به اینکه برای تهیه هر دقیقه فیلم چه زحمتی کشیده شده،فیلم را تماشا می کند و شاید از نظر او نیازی هم نباشد که بداند سایر عوامل فیلم چه کسانی هستند و برای مراحل تولید یک فیلم چه فرآیندی طی شده است و به نظر من این انتظار زیادی است که مردم نسبت به همه اجزای این تولید دقت کنند. واقعیت این است که آنها بیشتر بازیگر را که ابتدایی ترین لایه فیلم است می بینند و سپس کارگردان را.
    ● گوش کردن یک آهنگساز فیلم به آثار گوناگون چه تاثیری بر آثار تازه اش می گذارد؟
    بحث یاد گرفتن یک چیز است و بحث اینکه هر کس باید از دنیای اطرافش و تولیدات هنری با خبر باشد، چیز دیگری در دنیای امروز آنقدر پدیده های اجتماعی در هم تنیده شده اند که نمی توان تحت تاثیر همه پدیده هایی که اطراف را پر کرده است، نبود. از نظر آموزش این بسیار خوب است که هر کس به آثار موسیقایی مختلف گوش دهد و بازه شنیداری خود را گسترده کند و چشم و گوش بسته نباشد. درباره یک آهنگساز فیلم،این نکته بسیار اهمیت دارد که بیش از آنکه موسیقی گوش می دهد، باید فیلم ببیند.وی با توجه به تسلطش به موسیقی، هر اندازه که فیلم ببیند،به دانش وی افزوده می شود و برای آهنگساز فیلم دیدن تصویر و مطالعه بر روی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که با این کار بلافاصله پلی را که میان تصویر و موسیقی فیلم هست پیدا می کند. برای کارگردان هم گوش دادن به انواع موسیقی بسیار مفید خواهد بود و با این کار حدود سلیقه شنیداری برایش مشخص شده و خواهد دانست که چه طیف موسیقایی که در حال حاضر وجود دارد و چه نوع ضرباهنگ موسیقایی با تصویری که در ذهن دارد،پیوند می خورد. به هر حال یک فیلمساز به سبب اینکه پیش از هر چیز یک تصویرگر است،تصویر را بهتر می شناسد.من به عنوان کسی که در زمینه آهنگسازی برای متن فیلم فعالیت می کند، علاوه بر گوش کردن به انواع موسیقی،فیلم زیاد تماشا می کنم.
    ● در موسیقی سریال یوسف پیامبر ابتکاری وجود داشت که از آیات سوره یوسف در تیتراژ آغازین آن بهره گرفته بودید. این فکر چطور به نظرتان رسید؟
    در سریال یوسف پیامبر، نخستین چیزی که به نظر می آید این است که باید دست کم بخشی از موسیقی آن به صورت تصنیفی اقتباس شده از اشعار حافظ با مضمون یوسف گمگشته باز آید... باشد و این اولین راه حل است؛اما همیشه اولین راه حل بهترین راه نیست و البته این سلیقه من نبود. تصور من این بود که این سریال برگرفته از یک داستان قرآنی است و برای همین ما در تیتراژ با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کردیم و آیات سوره یوسف را به صورتی آوردیم که به چند شکل دکلمه، تلاوت و هم آواخوانی شده و سپس در همان دستگاه یک پاساژ سریع سازهای بادی وارد ارکستر می شود.در واقع موسیقی ما از همان ابتدا آغاز شده و از متنی که با داستان مرتبط بوده به نحوی بهره گرفته ایم تا اصالت داستان نیز حفظ شود.البته فکر اولیه این کار از خود آقای سلحشور بود که به نحوی از قرآن در موسیقی استفاده شود و به هر حال این خواست کارگردان قابل اجرا بود و به نظر من هم اجرای این آیات به صورت تواشیح بسیار خوب در می آمد.سریال یوسف پیامبر اولین سریالی است که آهنگسازی برای متن آن را پذیرفتم و مطمئن نیستم که حتماً در آینده نیز این کار را برای سریال دیگری انجام دهم
    
    
    گفت وگو با پیمان یزدانیان، آهنگساز: آهنگ را براي فيلم مي سازم نه مخاطب مانا لقماني
    


 روزنامه ايران، شماره 4241 به تاريخ 1/4/88، صفحه 16 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 171 بار
    



آثار ديگري از "مانا لقماني"

  موسي;قي; باي;د مخاطب را به تفكر وادارد / گفت و گو با امي;ن سالمي; و حمي;د خزاعي;،اعضاي ارکستر آکادمي;ک تهران
مانا لقماني، ايران 3/3/88
مشاهده متن    
  هركس بايد عاشق كاري باشدكه انجام مي دهد / گفت و گو با استفان وه و مارسل درن، نوازندگان پيانو
مانا لقماني، ايران 28/12/87
مشاهده متن    
  دوان؛ نمادي از تمدن ايران باستان
مانا لقماني، ايران 3/2/87
مشاهده متن    
  گپي با امير صراف، به بهانه برپايي كنسرت پيانو در فرهنگسراي نياوران؛ موسيقي به فعاليت هاي اجتماعي زنده است
مانا لقماني، اعتماد ملي 22/9/86
مشاهده متن    
  بيمارستان يا بيمار ستان!
مانا لقماني ، همشهري 1/6/85
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله الكترونيك پزشكي شيراز
متن مطالب شماره 12 (پياپي 89)، Dec 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است