آرشیو چهار‌شنبه ۳ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۳۰
استان ها
۲۴

230 میلیون یورو برای انتقال آب به قمرود تخصیص یافت

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قم گفت: میزان اعتبارات امسال طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود 230 میلیون یورو و 50 میلیارد تومان است.

حسن رضوی در گفت و گو با ایرنا، افزود: اعتبار سال گذشته برای کل طرح 100میلیارد تومان بود که از لحاظ ریالی امسال50 درصد کاهش یافته است. وی هدف از اجرای این طرح را انتقال 120 میلیون متر مکعب آب در سال از سرشاخه های دز به سد «کوچری» و تصفیه خانه «دودهک» برای تامین آب شرب دراز مدت شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، تیمور و سلفچگان دانست. وی افزود:از این مقدار حدود 80 میلیون متر مکعب آب برای شرب شهر قم،20 میلیون متر مکعب برای آبرسانی به سایر شهرها و 20 میلیون مترمکعب برای مصرف صنعتی اختصاص داده شده است. وی اظهار کرد: برای افق 1420 مقدار آب انتقالی قرار است به 245میلیون مترمکعب افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قم در مورد تونل بلند «انوج» به قمرود نیز گفت: مجموع آب انتقال یافته از سرشاخه های دز توسط این تونل به طول حدود 36 کیلومتر و با قطر داخلی 3/8متر حدود 23 مترمکعب در ثانیه خواهد بود.

وی در مورد وضعیت کنونی این طرح گفت: در بحث حفاری تونل از 56 کیلومتر، شش کیلومتر آن باقی مانده و خط انتقال و بستر سازی 90 درصد و بندهای انحرافی 80درصد و کانال انتقال آب بیش از 60 درصد کار به اتمام رسیده است.

وی افزود: 45کیلومتر کانال کنی، 25کیلومتر لوله گذاری و 120کیلومتر لوله تهیه شده است.

رضوی ادامه داد: اگر اعتبارات به موقع تامین شود طرح یک سال دیگر به اتمام خواهد رسید و عملیات آبرسانی انجام می شود. وی گفت: برخی سازه ها مانند سد و تصفیه خانه زمان بیشتری نیاز دارد، اما در بهره برداری تاثیری ندارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قم اظهار کرد: نگاه مثبت دولت و مسوولان استانی و ملی به این طرح بسیار پررنگ بوده و این مساله یکی از عوامل سرعت بخشیدن به این طرح است.