|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه رسالت88/4/10: لئو اشتراوس و نقد مدرنيته
magiran.com  > روزنامه رسالت >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 9060
سه شنبه بيست و پنجم مهرماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2829
magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 6743 10/4/88 > صفحه 16 (انديشه) > متن
 
      


لئو اشتراوس و نقد مدرنيته


نويسنده: الهام ربيعي زاده

اشتروس را مي توان به درستي يكي از نقادان به نام مدرنيته دانست زيرا او به نقد كامل نسبي گرايي ،تجربه گرايي ،پوزيتيويسم ،و فلسفه سياسي مدرن مي پردازد و معتقد است كه انسان امروزي با اعتقاد به نسبي گرايي در دامن نيهيليسم فرو افتاده است و بخش عمده ي اين مسئله بر عهده ي متفكران سياسي است . اشتراوس در طول زندگي خود به بررسي كامل متفكران گذشته تا امروز مي پردازد و علاوه بر بحث و بررسي انديشه آنان به نقد تفكرات آنها نيز مي پردازد .
     انديشه هاي اشتراوس داراي چارچوب هاي مشخص و خاص خود مي باشد به طوري كه وي معتقد است كار فلسفه كشف حقيقت مطلق و دائم است و با اين بيان به دفاع از فلسفه و حقيقت مطلق مي پردازد به طوري كه در صحبت هاي خود همواره هدف فلسفه را كسب معرفت راستين، هميشه معبتر و قطعي ونهايي مي داند و فلسفه سياسي را كوششي مي داند به منظور شناخت راستين ماهيت امور سياسي و نظم سياسي درست و مطلوب . به نظر وي كل كاركردهاي سياسي في نفسه به سوي معرفت خير يعني زندگي و جامعه خوب جهت گيري شده است . زيرا جامعه خوب خير سياسي كامل است .
     به نظر اشتراوس بهترين جامعه سياسي جامعه يونان باستان است كه يك فلسفه راستين كه به دنبال حقيقت كلي است در ان جريان دارد و سقراط بنيانگذار فلسفه سياسي راستين است زيرا در پي معرفت حقيقي و اصلي بوده است و جمهور افلاطون بهترين نظام ممكن را محقق مي سازد .
    از ديگر دغدغه هاي اشتراوس جامعه شناسي معرفت است وي معتقد است تنها دوراني كه گرفتار واـژگان و چارچوب هاي و مفاهيم كلي نشده است عصر انديشه هاي يونان باستان است و تنها اين فلسفه سياسي يونان باستان است كه مي تواند به درك حقيقت بپردازد و تبيين كننده حقيقت زندگي سياسي باشد در صورتي كه انديشه سياسي مدرن به دليل گرفتاري در واژگان و مفاهيم متعدد از درك حقيقت ناتوان است . بنابر اين زماني فلسفه مي تواند به درك حقيقت بپردازد كه سنت مسلط فرو پاشيده باشد و فرصتي براي فهم حقيقت تازه فراهم گردد و حقيقت لحظه اي متجلي مي شود كه از سنت هاي نظري رهايي يافته باشيم بنابر اين بايد سنت مدرن را دريد تا حقيقت آشكار شود .
    وي معتقد است كه در عصر مدرن هرگز فلسفه بيانگر واقعيت و حقيقت مطلق نيست . اشتراوس مي گويد كه فلسفه و حقيقت از عهد باستان تا كنون داراي دشمنان متعددي بوده است كه در عصر باستان شعرا و سوفسطائيان و شكاكان و اپيكوريان شديدا به فلسفه تاخته اند به علاوه مذهب نيز يكي ديگر از دشمنان بزرگ فلسفه بوده است . به طوري كه تعارض فلسفه و دين حتي عميق تر از تعارض فلسفه كلاسيك و مدرن بوده است . اما در عصر مدرن دشمناني مثل نسبي گرايي ،پوزيتيويسم ،تاريخ گرايي و علوم اجتماعي مدرن از دشمنان اصلي فلسفه هستند و بحران اصلي امروز، مدرنيته و فلسفه ي نسبي گرايي مي باشند .به طوري كه امروزه فلسفه به يك شوره زار تبديل شده است .
    اما نسبي گرايي در نظر وي در نهايت دچار تناقض با خود مي گردد زيرا ابزار آن تحمل و تساهل است. اشترواس ميان علوم اجتماعي و ليبراليسم پيوند نزديكي مي بيند او معتقد است كه نقد علوم اجتماعي مدرن به نوعي نقد ليبراليسم است و علوم اجتماعي مدرن هرگز به دنبال حقيقت نيست بنابراين بايد به نقد آن پرداخت زيرا ليبراليسم و علوم اجتماعي مدرن بر پايه تجربه گرايي استوار است كه خود به نوعي حقيقت مطلق را نفي مي كند.
     اين علم همچنين تنها يكسري از حقايق نسبي را ارايه مي دهد و با نپذيرفتن يكسري از حقايق مطلق مجبور مي شود كه به اوضاع و احوال جاري جامعه تن در دهد .
    همه اين مسايل و كاربرد پوزيتيويسم در علوم اجتماعي مدرن يكي از دلايل عمده ي نقد اشتراوس بر علوم اجتماعي مدرن و تاكيد وي بر اين مسئله است . او مي گويد كه پوزيتيويسم در مقابل انتقادات وارده بر آن به ويژه نقد تاريخ گرايي تاب نمي آورد و در موضع ضعف قرار مي گيرد اشتراوس معتقد است تاريخ كرايي كه حاصل جنبش فكري نيچه و هايديگر است دشمن جدي فلسفه ي سياسي است و باعث محو فلسفه كلاسيكي مي شود كه به دنبال دولت طبيعي مطلوب بود .
    
    
    
    لئو اشتراوس و نقد مدرنيته الهام ربيعي زاده
    


 روزنامه رسالت، شماره 6743 به تاريخ 10/4/88، صفحه 16 (انديشه)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 908 بار
    



آثار ديگري از "الهام ربيعي زاده"

  ويژگي هاي حكومت اسلامي از نظر امام خميني(ره) / آزادي هاي مدني در چارچوب قوانين ديني
الهام ربيعي زاده، رسالت 9/10/88
مشاهده متن    
  فيض كاشاني و تقسيم بندي سياست / ناتمامي سياست بدون همراهي شرع
الهام ربيعي زاده، رسالت 2/10/88
مشاهده متن    
  خاستگاه حكومت از منظر امام خميني (ره) / حاكميت مردم بر سرنوشت خود طبق حق الهي
الهام ربيعي زاده، رسالت 1/10/88
مشاهده متن    
  نگاهي به نحله هاي فكري معتزله و اشاعره / تفاوت در نحوه نگاه به عقل و شرع
الهام ربيعي زاده، رسالت 30/9/88
مشاهده متن    
  نگاهي به آراي سياسي غزالي / تلاش براي جمع بين آرمان خواهي و واقع بيني
الهام ربيعي زاده، رسالت 28/9/88
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي
متن مطالب شماره 14، پاييز و زمستان 1395را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است